Hold øje med børnebogen

Selvom ny rapport kun viser et svagt fald i antallet af børnebøger i Danmark, mener Center for Børnelitteratur, at der er grund til at holde øje med børnebogen.

Mange har spået den danske børnebog en grum fremtid. Bibliotekerne skærer ned og køber færre børnebøger og liberaliseringen af bogmarkedet rejser nye udfordringer for børnebogen. Indtil videre er antallet af udgivne børnebøger dog kun faldet lidt.

Det viser rapporten Tal om børnebogen i Danmark, der udsendes af Center for Børnelitteratur på Danmarks Pædagogiske Universitet. I forbindelse med udgivelsen af rapporten afholder Centeret en høring med paneldiskussion om børnebogens fremtid torsdag den 10. maj.

Ph.d.-stipendiat Line Beck Rasmussen fra Center for Børnelitteratur glæder sig over, at børnebogen stadig har det godt. Hun advarer dog mod at afblæse alarmen for tidligt:

"Tallene viser at antallet af børnebogsudgivelser ikke er faldet væsentligt og der er altså ingen grund til at tale om krise for den danske børnebog. På den anden side er det store sikkerhedsnet under alsidigheden og det store flagskib for udbredelsen af den danske børnebog, bibliotekerne, udsat for kraftige nedskæringer og omstruktureringer. Det er derfor vigtigt at holde øje med, hvilken betydning de mange forandringer får for børnebogen. Frygten er selvfølgelig, at nedskæringen rammer de smalle udgivelser som billedbøgerne og de oversatte bøger, mens der fokuseres på bestsellere, som det er tilfældet i voksenlitteraturen".

Tal på børnebøger og biblioteker
Rapporten fra Center for Børnelitteratur viser, at det årlige antal udgivne børnebøger siden 2000 er faldet fra 1.924 til 1.782 i 2006. Fra 2000 til 2005 er antallet af folkebiblioteker i Danmark faldet fra 800 til 686. Bibliotekerne og deres mængde af børnebøger er interessant for børnebogens fremtid, fordi biblioteket traditionelt har været det sted, hvor børnene har fundet og læst bøger.

Tal om børnebogen i Danmark er en samling af talmateriale, der giver et billede af vilkårene for den danske børnebog fra årtusindskiftet til 2006. Bogen er et opslagsværk for alle, der arbejder med og interesserer sig for børnebogen i Danmark. Den indeholder dokumentation af centrale dele af det danske børnebogsmarked herunder udgivelser, salg og biblioteker. Læs mere om bogen og køb.

Paneldiskussionen om børnebogens fremtid bliver afholdt torsdag den 10. maj 2007 kl. 14-17 på Danmarks Pædagogiske Universitet, Tuborgvej 164, 2400 København NV. Lokale D169. Se program og paneldeltagere.

For yderligere oplysninger kontakt Line Beck Rasmussen Tlf. 88889376 / Mail: lbr@dpu.dk