Hæder til DPU-forskere

Undervisningsmiddelprisen går i år til en nuværende og en tidligere medarbejder fra Danmarks Pædagogiske Universitet.

Amanuensis Anna Karlskov Skyggebjerg fra Center for Børnelitteratur ved Danmarks Pædagogiske Universitet og tidligere amanuensis Ingelise Moos fra Institut for curriculumforskning får prisen for deres børnelitteraturhistorie 'Fantastiske forvandlinger'. Prisen bliver uddelt af Undervisningsministeriet i samarbejde med fagbladene Folkeskolen og Gymnasieskolen.

'Fantastiske forvandlinger' er beregnet til danskundervisningen i 5.-6. klasse. I begrundelsen er der lagt vægt på forfatternes valg af litteratur og på, at de gør det muligt at undervise i litteraturens historie, uden at det bliver for tungt for eleverne. "Det originale greb i 'Fantastiske forvandlinger' består i, at man så konsekvent anvender børnelitteratur af høj kvalitet og samtidig ved tilrettelæggelsen formår at servere den på en måde, der fængsler umiddelbart. Teksterne åbner til større perspektiver, både litterært og erkendelsesmæssigt. Derfor bliver 'Fantastiske forvandlinger' til et særligt, og man må tilføje - enestående – udvalg," fremgår det af begrundelsen.

De øvrige finalister var 'Nisserne i Ådal' af Lene Møller – et danskmateriale med fokus på læsning og litteratur for 1. - 2. klasse – og 'Videnskabet', som er et naturfagligt materiale for 7. - 10. klasse. 'Videnskabet' er skrevet af Iben Damager, Anja C. Andersen, Kaare Lund Rasmussen, Suresh Rattan, Jesper Theilgaard og Minik Rosing