Håndtering af kronisk sygdom i et hverdagslivs- og sundhedspædagogisk perspektiv

Ph.d.-forsvar ved cand.cur. Helle Schnor.

Oplysninger om arrangementet

Tirsdag 22. januar 2013,  kl. 13:00 - 16:00

Sted

Lokale D174, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

(Dørene lukkes præcist)

Bedømmelsesudvalg

• Lektor Monica Carlsson (formand) Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)
  • Professor Bjarne Bruun Jensen, Steno Diabetes Center
  • Seniorprojektleder Lone Grøn, KORA, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning

Hovedvejleder

• Professor (mso) Venka Simovska, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Forsvaret ledes på dansk af lektor Jeanette Magne Jensen, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU).

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Maibritt Wraa Nielsen, Tuborgvej 164, bygning D, lokale 256, 2400 København NV.

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) er vært ved en efterfølgende reception.

Resume:
Afhandlingens overordnede hensigt er at bidrage til diskussion og udvikling af patientuddannelse til mennesker med kroniske sygdomme samt at generere ny viden om kronisk syges behov for læring i et sundhedspædagogisk og hverdagslivs perspektiv.

Afhandlingen indledes med at fremstille og diskutere patientuddannelsesfeltet og dets udvikling.

Fokus i det empiriske studie har været at finde ud af, hvorledes en udvalgt gruppe af hjertesvigtpatienter lærer at håndtere sygdommen i hverdagslivet med fokus på, hvorledes sygdom og håndtering skal passe ind i hverdagslivets vaner og rutiner. De empiriske data er hermeneutisk analyseret, hvor begreber fra hverdagslivsteorier og sundhedspædagogik med særligt fokus på læring og handlekompetence er anvendt for analytisk at forstå og forklare, hvordan deltagerne håndterer kronisk sygdom i hverdagslivet.

Analyserne præsenteres i fire temaer, der som det første handler om, hvorledes hverdagen håndteres med en nydiagnosticeret hjertesygdom. Det næste tema behandler problematikken om at forholde sig til at blive kronisk medicineret og hvordan deltagerne håndterer de mange bivirkninger i hverdagslivet. Det tredje tema omhandler samarbejdet med de sundhedsprofessionelle, der stort set opleves positivt i den akutte fase, og ofte problematisk når deltagerne selv har fået erfaring med symptomer og behandling. Læring og forandringer i hverdagen med sygdom er det sidste tema. Det handler om, hvad der motiverer deltagerne til at foretage forandringer, som primært er centreret om at undgå forværring af sygdommen, at få det bedre helbredsmæssigt samtidig med at hverdagslivets fungerer, stort set som det plejer.

Overordnet konkluderes, at deltagerne opnår en kvalificeret håndtering af symptomer og behandling, når der skabes mulighed for udvikling af handlekompetence. Dette opnås i særlig grad, når de sundhedsprofessionelle formidler deres biomedicinske og farmakologiske viden til patienten, således at den enkelte kan omsætte denne viden til egen krop, sygdom og hverdagsliv.

Afhandlingen udlånes på AU Library, Campus Emdrup (DPB).