Gerd Christensen ansat i Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning

Gerd Christensen er fra december 2010 ansat som lektor i Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, hvor hun skal indgå i arbejdet med de systematiske reviews og forskningskortlægninger, som Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning udarbejder.

Gerd er allerede i fuld gang med at skrive syntesen til det igangværende projekt, om hvilke vejledningsmetoder, der virker.

Gerd er 47 år og oprindelig uddannet lærer og exam.pæd. Senere blev hun cand.mag i filosofi og psykologi fra RUC. Hun kommer fra et lektorat i pædagogik på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet, hvor hun blandt andet har arbejdet med videnskabsteori og metode.

Gerds forskning har ligget i spændingsfeltet mellem pædagogik, psykologi og filosofi, og hendes interesseområde er blandt andet at opsamle viden om emner inden for det pædagogiske felt og videreformidle det til praktikere, politiske aktører og andre forskere, hvilket ifølge centerleder Hans Siggaard Jensen gør hende yderst kompetent til at varetage arbejdet i Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning.

Gerd Christensen bliver en vigtig garant for kvaliteten af de kommende systematiske reviews i det fremtidige arbejde, hvilket hendes publikationsliste vidner om. Hun har blandt andet skrevet bøgerne: "Psykologiens videnskabsteori – en introduktion" og "Individ og disciplinering", hvor sidstnævnte er en analyse af den danske pædagogiske diskurs igennem det 20. og starten af det 21. århundrede - en diskurs som har været påvirket af såvel forskellige psykologiske forståelser som af skiftende pædagogiske traditioner og praksisser. Se hendes egen præsentation af bogen på http://www.youtube.com/watch?v=u_nOxcDYVeM