FSE-bevilling til ny stor kohorteundersøgelse

Mads Meier Jæger, professor ved Center for Grundskoleforskning, har modtaget 3,5 millioner kroner fra Forskningsrådet for Samfund og Erhverv (FSE) til en ny kohorteundersøgelse "Danish Longitudinal Survey of Youth - Children" (DLSY-C).

DLSY-C er en opfølger på en eksisterende dansk kohorteundersøgelse, Ungdomsforløbsundersøgelsen, der siden 1968 har fulgt en gruppe på ca. 3000 danskere født omkring 1954. DLSY-C omfatter samtlige (ca. 5000) biologiske børn af de oprindelige deltagere i Ungdomsforløbs-
undersøgelsen. Deltagerne i DLSY-C er i dag ca. 25-35 år gamle og er "tredje generation" i Ungdomsforløbsundersøgelsen, der indbefatter både deres forældre og bedsteforældre.

Formålet med DLSY-C er at kunne studere sammenhængen mellem familiebaggrund og uddannelsesvalg, karriere, familieliv og sociale relationer for flere generationer af danskere. DLSY-C har, foruden bevillingen fra FSE, modtaget støtte fra det Strategiske Program for Velfærdsforskning (bevilling 2139-08-0020).

For mere information kontakt Mads Meier Jæger