Fra skoleanordninger til Den Store Skolekommission

Ph.d.-forsvar ved cand.mag. Christian Larsen

Cand.mag. Christian Larsens ph.d.-afhandling beskriver og analyserer forandringerne i dansk uddannelsestænkning i perioden mellem skoleanordningerne af 1814 og Den Store Skolekommissions betænkning af 1923. I takt med samfundsudviklingen i 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet ændredes synet på de forventninger og krav, som beslutningstagere og meningsdannere stillede til uddannelserne. Der skete en ændring i måden at "tænke uddannelse". Den grundlæggende antagelse er, at uddannelsestænkningen blev afgørende ændret i undersøgelsesperioden, hvilket skyldtes, at der var et voksende behov for at få udviklet et nationalt uddannelsessystem. Forandringerne i uddannelsestænkningen undersøges gennem en række case studies på tre områder: decentral uddannelse (grundskolen i købstæder og byer), privat uddannelse (realskolevæsenet og gymnasieskolen) og professionsuddannelse (to typer af læreruddannelse).

Tid    20.03.2009, kl. 13-16
Sted: DPU, lokale D174

Bedømmelsesudvalg:
Professor emerita Ingrid Markussen, (tidl. Universitetet i Oslo)
Lektor Joakim Landahl, Høgskolan i Kalmar, Sverige
Lektor Ning de Coninck-Smith, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (formand)