Fra politik til praksis. Implementering af kommunale sundhedsfremmeprojekter med fokus på kost og fysisk aktivitet fra et lærerperspektiv

Ph.d. forsvar ved cand.comm. Lone Lindgaard Nordin.

Onsdag 15. maj 2013,  kl. 13:00 - 16:00

Sted

Lokale D174, Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet (DPU), Tuborgvej 164, 2400 København NV

(Dørene lukkes præcist)

Bedømmelsesudvalg:

• Lektor Monica Carlsson (formand), Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)
  • Lektor Lena Nilsson, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala Universitet
  • Lektor Annegrethe Ahrenkiel, Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning, Roskilde Universitet

Hovedvejleder

• Professor Venka Simovska, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Forsvaret ledes af lektor Jeanette Magne Jensen Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU).

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Tuborgvej 164, bygning D, lokale 256, (sekretariatet).

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) er vært ved en efterfølgende reception.

Resumé
Formålet med afhandlingen er at få indsigt i lærernes implementering af kommunale sundhedsfremmeprojekter med fokus på kost og fysisk aktivitet i folkeskolen i forhold til såvel de kommunalpolitiske målsætninger som de bærende principper i kritisk sundhedspædagogik.

Undersøgelsen er designet som et kollektivt casestudie, og den teoretiske analyse er baseret på kritisk sundhedspædagogik kombineret med Lipskys teori om markarbejderne som de egentlige policy-magere.

Undersøgelsen viser, at der er et ”gap” mellem politik og praksis. Både i forhold til de kommunalpolitiske målsætninger og i forhold til principperne i kritisk sundhedspædagogik. Faghæfte 21 ser ud til at være et ”glemt faghæfte”.

Afhandlingen udlånes på AU Library, Campus Emdrup (DPB).