Fortsat stor søgning til DPU

Med næsten 900 personer har antallet af ansøgere til de nye kandidatuddannelser på Danmarks Pædagogiske Universitet stabiliseret sig på et højt og tilfredsstillende niveau.

Det viser optællingen af ansøgere, efter at fristen udløb 1. juli. Antallet af ansøgninger er noget højere end niveauet i 2002, hvor der var 870 ansøgere.

På en af de syv kandidatuddannelser - pædagogisk psykologi - er der mere end dobbelt så mange ansøgere som pladser. Uddannelsesdirektør Arne Carlsen håber, at det lykkes at tilgodese så mange ansøgeres ønske om at komme ind på deres første prioritet som muligt.

"Vor nye uddannelse i pædagogisk psykologi har mange anvendelsesmuligheder på det private og det offentlige arbejdsmarked, og det er glædeligt, at så mange har taget uddannelsen til sig. Vi har ikke plads til alle ansøgere på pædagogisk psykologi i år, men heldigvis har mange angivet en anden af DPUs kandidatuddannelser som anden prioritet. Vi vil bestræbe os på, at så mange kvalificerede ansøgere som muligt får tilgodeset deres ønske om at komme ind på DPU," siger Arne Carlsen, der hæfter sig ved, at der i disse år er en meget stor interesse for områderne psykologi og sociologi.

Ansøgernes uddannelsesbaggrund er ikke opgjort for 2003, men de seneste tal fra 2002 viste, at cirka 75 procent af de optagne studerende på DPUs nye kandidatuddannelser og suppleringsuddannelser havde en første uddannelsesbaggrund som lærere og pædagoger. Sygeplejersker udgjorde i 2002 seks procent af optaget, bachelorer seks procent, ergoterapeuter, fysioterapeuter, jordemødre og socialrådgivere tilsammen fire procent, mens 10 procent havde en anden baggrund.

Også hvad angår de studerendes slutkompetencer, ligger Danmarks Pædagogiske Universitet fornemt placeret i forhold til andre tilsvarende uddannelser. Karaktergennemsnittet af vintereksamener på de nye kandidatuddannelser er netop blevet opgjort og viser et gennemsnit på 8,6. Ved vintereksamen blev studerende på de nye kandidatuddannelser eksamineret med eksterne censorer fra et censorkorps fælles med de øvrige universiteter. De modtagne censorberetninger udtrykker tilfredshed med det faglige niveau, der er helt på linie med de øvrige kandidatuddannelser ved landets universiteter. I alt blev der gennemført 1.539 eksaminer på gamle og nye uddannelser. Dumpeprocenten er på beskedne 1,1 procent.

898 ansøgninger til DPUs kandidatuddannelser 2003:
Pædagogisk psykologi: 501 ansøgere
Pædagogisk sociologi: 140 ansøgere