Forældrepositioner i elevmobning

Ph.d.-forsvar ved Nina Hein.

Oplysninger om arrangementet

Fredag 30. november 2012,  kl. 13:00 - 16:00

Sted

Lokale D174, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

(Dørene lukkes præcist)

Bedømmelsesudvalg:

• ?Lektor Dorte Kousholt (formand), Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)
  • ?Professor Agnes Andenæs, Universitetet i Oslo, Psykologisk Instiutt
  • Lektor Tine Jensen, Roskilde Universitet, Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning

Hovedvejleder:

• Professor Dorte Marie Søndergaard, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Forsvaret ledes på dansk af Jette Kofoed, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU).

Afhandlingen udlånes på Danmarks Pædagogiske Bibliotek.

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) er vært ved en efterfølgende reception.

Resumé:
Afhandlingen `Forældrepositioner i elevmobning´ beskæftiger sig med forældres positioner i børns mobning. Med udgangspunkt i en kvalitativ, empirisk tilgang søges indsigt i, hvordan forældre forstås og positioneres som aktører i relation til mobning, og i hvilke muligheder og betingelser forældre har for at agere, når deres barn er involveret i mobning i skolen. Ved hjælp af et teoriapparat sammensat af begreber fra såvel poststrukturalistisk som sociologisk og udviklingsøkologisk tænkning, tilbyder afhandlingen nye perspektiver på forældres positioner i børns mobning, og på, hvordan sådanne nye, analytiske perspektiver kan udvikles. Den udforsker forældres oplevelser af at være forældre til et barn, der mobbes, og interesserer sig for forældrenes betingelser for at indgå i et konstruktivt samarbejde med skolen i en sådan situation. Igennem caseanalyser og afsøgninger af skolefeltets forståelser af forældres ansvar for og indflydelse på børns skoletrivsel, sætter afhandlingen desuden fokus på, hvordan forældres agens og positioner her ikke kan forstås isoleret, men må betragtes som interagerende med en række andre aktører og elementer på såvel lokale niveauer som på et samfundsmæssigt og politisk niveau.