Flyt skolen ud i skoven

Læring handler ikke kun om at høre efter, men også om at bruge kroppen og sanserne. Ny bog om alt det, der er at vinde ved at flytte skolen ud i skoven og lære af naturens sammenhænge.

Mennesker lærer bedst, når krop, følelser og fornuft arbejder sammen. Derfor er udeundervisning mere attraktiv end traditionel klasseundervisning. I "Skolen i skoven" giver to lærere i samarbejde med to forskere svar på hvorfor. De behandler samtidig spørgsmålet om, hvorfor den inddragende undervisning giver eleverne en dybere og mere holdbar viden.

"Skolen i skoven" udgør et originalt bidrag til diskussionen om fornyelse af folkeskolen. Bogen begrunder nye pædagogiske indsigter om undervisning i naturen med viden hentet fra evolutionsbiologi og neuropsykologi.

Bogen tager afsæt i projektet "naturklassen", som de to lærere Anne Mette Kaae Petersen og Lasse Bak Sørensen står bag. Gennem en årrække har de flyttet deres undervisning ud i naturen en gang om ugen. Projektet er det første af sin art i Danmark.

Sammenhænge er der masser af i naturen
"Det er fint at kunne kongerækken og remsen om fynske byer, men viden giver først brugbar mening, når den optræder i kontekst. Sammenhænge er der masser af i naturen, og udeundervisningen er derfor langt bedre i stand til at skabe den nødvendige kontakt mellem læring og forståelse end den traditionelle undervisning i klasselokalet", siger Theresa S. S. Schilhab, medforfatter og forskningsleder for enheden Neurovidenskab, kropslighed og læring ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet.

Forfatterne tager læseren med ind i naturklassens univers. Det er en rejse ind i den gode historie, i form af eventyr, rollespil fra vikingetiden og hvalers geometri. Samtidig er der gode råd og inspiration til dem, der selv har lyst til at forsøge sig med udeundervisning.

Bogen henvender sig til læsere, der interesserer sig for rummets og kroppens betydning for læring, det være sig folkeskolelærere, pædagoger, undervisere, lærer- og pædagogstuderende, pædagogiske konsulenter, formidlere inden for naturfag mv.

"Skolen i skoven – Hjerne, krop og læring i naturen" udkommer 17. september på Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.

Theresa S. S. Schilhab, Anne Mette Kaae Petersen, Lasse Bak Sørensen og Christian Gerlach: "Skolen i skoven – Hjerne, krop og læring i naturen".

For yderligere oplysninger, kontakt Theresa S. S. Schilhab Tlf. 8888 9957 /  E: tsc@dpu.dk eller: Lasse Bak Sørensen Tlf 29274832.

Kontakt til Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag
E: forlag@dpu.dk