Fjerde ASEM-konference om livslang læring: Rammer for støtte til livslang læring

Eksperter inden for emnet livslang læring, universitetsledelser og ministerierepræsentanter fra Asien og Europa samledes på Pekings universitet for at diskutere et langsigtet samarbejde.

Efter det første ASEM-undervisningsministermøde i maj 2008, der blev afholdt af det tyske Forbundsministerium for Forskning og Uddannelse, stod Peking University, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole ved Aarhus Universitet og ASEM Education and Research Hub for Lifelong Learning for den fjerde ASEM-konference om livslang læring, hvor temaet var 'Framework for Supporting Lifelong Learning'. Den fjerde konference blev afholdt fra d. 24.-27. november 2008. Peking University var vært ved mødet, som blev sponseret af 'The Asia-Europe Foundation', det danske Udenrigsministerium samt det danske Undervisningsministerium, Peking University og Danmarks Universitetsskole ved Aarhus Universitet.

Mødet var et vigtigt skridt hen imod etableringen af en bæredygtig platform for en øget dialog mellem lande i Asien og Europa om emner inden for livslang læring. Formålet var at styrke samarbejdet omkring forskning og uddannelse blandt ASEM-landene. Ved konferencen deltog omkring 150 forskere, ledere og politikere fra ASEM-landene for at diskutere og præsentere nye forskningsresultater inden for livslang læring samt nye uddannelsesreformer. Der blev afholdt 5 workshops. På disse kunne man høre om de seneste forskningsresultater fra de fem forskningsnetværk i ASEM Education and Research Hub for Lifelong Learning om
1. Udvikling af kompetencer inden for informations- og kommunikationsteknologi, e-learning og e-learningkulturen inden for livslang læring.
2. Udvikling af kompetencer som læring på arbejdspladsen.
3. Professionalisering af livslang læring med særlig vægt på læreruddannelsen.
4. Nationale strategier for livslang læring med henblik på medborgernes motivation og barrierer i forhold til efter- og videreuddannelse.
5. ASEM - grundlæggende kompetencer.

Det årlige møde for ASEM Education and Research Hub for Lifelong Learning dannede grundlag for en dialog mellem de to regioner om forskning og politik. Repræsentanter fra universiteterne tog problemer om livslang læring til sig, og konferencens anbefalinger skal drøftes på ministrenes andet ASEM-møde om uddannelse, som afholdes i Hanoi i maj 2009.

Konferencen blev åbnet af professor DING Xiaohao, Peking University, professor MIN Weifang, formand for PKU Council, Peking University, vicedirektør ambassadør Nguyen Quoc Khanh, Asia-Europe Foundation, og af to ledere fra Kinas Undervisnings- og Finansministerium. Formand for ASEM Education and Research Hub for Lifelong Learning, Arne Carlsen fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole ved Aarhus Universitet, HAO Keming, formand for Chinese Society of Educational Development Strategy, professor Lynne Chisholm fra Innsbruck University og professor HAN Soonghee fra Seoul Nationaluniversitet var hovedtalere ved mødet.

Mediekontaktpersoner:

Arne Carlsen, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole ved Aarhus Universitet