EUs sprogpris til DPU-projekt

Hjemmeside hædret for at fremme børns sprogindlæring gennem spil, kædebreve og skriveøvelser.<!--WYSIWYG-->

Den Europæiske Sprogpris tilfalder i år IT-projektet Language Across Borders, som er udviklet af lektor Birgitte Holm Sørensen, lektor Bente Meyer og pædagogisk IT-konsulent Leif Glud Holm fra DPUs MedieInnovatoriet i samarbejde med fem folkeskolelærere og et it-firma.
På hjemmesiden www.lab.emu.dk kan elever spille spil og skrive kædehistorier på henholdsvis engelsk, tysk og fransk. Materialet på siden er beregnet til elever fra 10 til 17 år og kan benyttes af børn og unge fra hele verden. På siden kan man se, at den er flittigt besøgt af danske elever, der for eksempel skriver kædebreve på engelsk, men også tysk og fransk.
Det er Birgitte Holm Sørensen, der fik idéen til projektet, efter hun i et andet projekt havde iagttaget, hvordan børn bruger fremmedsprog til at chatte, spille onlinespil og søge på nettet. Projektet er et ITMF-projekt og gik i luften for cirka et år siden.
Birgitte Holm Sørensen skal sammen med Bente Meyer nu undersøge, hvad børnene bruger sitet til. Forskningen kan blandt bruges til at afklare, om børns it- og medieaktiviteter udenfor skolen er anvendelige i skolens sprogundervisning og -læring.

Konkurrencer motiverer

Hjemmesidens grundidé er, at det er børnene, der producerer og konstruerer indholdet. Allerede nu står det dog klart, at børnene finder det meget motiverende, at de for eksempel kan komme på high score-listen i spillet Odd-Man-Out. Her skal de skal finde ord eller sætninger, som ikke hænger sammen med de øvrige. Samtidig anstrenger børnene sig tilsyneladende mere for at stave korrekt, fordi deres tekst skal læses af flere end blot deres skolelærere. For at undgå misbrug følger en lærer løbende med fra sidelinien og skrider ind, hvis nogen overtræder sidens netikette. www.lab.emu.dk er udviklet i samarbejde med it-firmaet Linkfatory og fem lærere Jette Risgaard fra Grantofteskolen i Ballerup, Lise Olrik fra Virum Skole, Dorrit Werther fra Skovshoved Skole, Lone Nielsen fra Hornbæk Skole og Mette Storm Jeppesen Tjørnegårdsskolen i Gentofte. EU's sprogpris uddeles af Center for Information og Rådgivning om Internationale Uddannelses- og Samarbejdsaktiviteter (CIRIUS) og tildeles banebrydende initiativer inden for undervisning og læring af sprog.