Et nyt bud på forandringslæring

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om forandringslæring. Vi lever i en tid, hvor alting er i konstant forandring – den flydende modernitet, som det hedder hos den polskengelske sociolog Zygmunt Bauman. Det stiller nogle vidtgående krav til vores læring, ikke bare i skolen og uddannelserne, men overalt og gennem hele livet.

Vi lever i en tid, hvor alting er i konstant forandring – den flydende modernitet, som det hedder hos den polskengelske sociolog Zygmunt Bauman. Det stiller nogle vidtgående krav til vores læring, ikke bare i skolen og uddannelserne, men overalt og gennem hele livet. Den konstante forandring aktualiserer begrebet transformativ læring. Det mener professor emeritus Knud Illeris fra Aarhus Universitet, der er aktuel med den nye bog ’Transformativ læring og identitet’.