DPU

Aarhus Universitets segl

En ny kontekst for læring i hospitalspraksis-læringsmiljøets organisering og betydning

Ph.d.-forsvar ved cand.pæd. Jane Rohde Voigt d, 19. december 2007 kl. 13.00 i D169

Cand.pæd. Jane Rohde Voigts afhandling omhandler organiserings betydning for læringsmiljøet og dets indflydelse på sygeplejestuderendes læreprocesser i sygeplejerskeuddannelsens kliniske praksis.

Det empiriske grundlag er en hospitalsorganisation hvor en studieunit, en afgrænset form for læringsmiljø, udforskes og sammenlignes med en traditionel organisering.

Teoretisk er studiet baseret på J. Lave & E.Wengers social praksis- og læringsteori samt teorier om organisatorisk- og workplace learning. Der er fokus på relationen deltagere og læringsmiljø og studerendes adgang til vejledning i praksisfællesskaber. Hovedbudskaberne er at organisering har betydning for læringsmiljø og læring i et uddannelsesforløb. Fænomenet læring er tæt knyttet til en specifik kulturel kontekst, og er sammenvævet med arbejdets normer og logikker. En studieunit udgør en formel organisatorisk ramme, der skaber en klar uddannelsesfunktion, med tætte sociale samspil i form af kontinuerlig adgang til vejledning og relationer med andre studerende i forbindelse med læreprocesser, som vigtige læringsressourcer i en professionsuddannelse.

Tid:    D. 19. december 2007 kl. 13.00-16.00
Sted:  DPU, lokale D169

Bedømmelsesudvalg:
Professor Kristin Heggen, Oslo Universitet
Lektor Christian Helms Jørgensen, Roskilde Universitetscenter
Lektor Bibi Hølge-Hazelton, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (formand)

Vejleder:
Lektor Steen Høyrup