En evaluering af specialundervisningens praksis og dens effekter baseret på en Mixed Methods-undersøgelse
Ph.d.-forsvar ved cand.pæd. Helen Laustsen.
Oplysninger om arrangementet
Tidspunkt
Sted
Lokale D174, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV
(Dørene lukkes præcist)
Bedømmelsesudvalg:
- Lektor Poul Nissen (formand), Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)
- ?Professor Monica Dalen, Universitetet i Oslo, Institut for Specialpædagogik
- ?Førsteamanuensis Rune Hausstätter, Høgskolen i Lillehammer
Hovedvejleder:
- Professor Thomas Nordahl, Høgskolen i Hedmark, Senter for Praksisrettet Utdanningsforskning/SePU
Forsvaret ledes på dansk af lektor Signe Pildal Hansen, Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU).
Afhandlingen udlånes på Danmarks Pædagogiske Bibliotek.
Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) er vært ved en efterfølgende reception.
Resumé:
Afhandlingen bygger på en undersøgelse og et ph.d.-projekt som er en del af et større rekvireret forskningsprojekt under Strategisk Program for Velfærdsforskning. Den overordnede intention med Strategisk Program for Velfærdsforskning var at imødekomme tidens krav om og behov for at evaluere og vurdere effekterne af diverse velfærdsydelser – i dette tilfælde specialundervisningen.
Formålet med denne undersøgelse af specialundervisningen, har været for første gang i stor skala at evaluere og vurdere den specialundervisning, der er knyttet til den almindelige undervisning i den danske folkeskole.
Derudover var det intentionen at undersøge, hvilken form for specialundervisning og under hvilke omstændigheder indsatsen er mest udbytterig. Dette er gjort med en forhåbning om på bedst mulig vis at kunne bidrage med ny viden, som kan inspirere og måske forandre de specialpædagogiske indsatser i takt med ændrede samfundskrav og vilkår.