Elever med læsevanskeligheder skal have en-til-en undervisning med vægt på fonetik

Nyt review fra John Hopkins University School of Education's Center for Datadriven Reform in Education fortæller hvilke konkrete interventionstyper, der virker i undervisningen af elever med læsevanskeligheder.

Reviewet: Effective Programs for Struggling Readers fra the Johns Hopkins University School of Education's Center giver konkrete tydelige eksempler på de interventionstyper, der virker i undervisningen af elever med læsevanskeligheder.

Et overraskende resultat er, at reviewet slår fast, at det er vigtigere at lære læreren at undervise end at fokusere på interventioner i forhold til eleven. Sagt med andre ord: Hvis vi gør læreren bedre, så bliver eleverne også bedre. Et andet meget vigtigt resultat er, at IT-understøttende programmer ikke er så virksomme.

Reviewets konklusioner er klare. For eksempel virker en-til-en undervisning. Lærere er mere effektive end frivillige og forældre, og hvis der i undervisningen lægges vægt på fonetik øges indlæringen væsentligt. Selvom en-til-en undervisning er meget effektiv i de små klasser, så holder effekten kun, hvis der følges op med yderligere interventioner på de højere klassetrin. Små grupper kan være effektive, men ikke så effektive som en-til-en undervisning.

Mange metoder, men ingen viden
Reviewets summary angiver i overskuelig skemaform, hvilke metoder og programmer, der har stærk evidens. Der er også anført kontaktinformationer. Denne oversigt giver læseren mulighed for hurtigt at orientere sig i de undersøgelser, der virker. Der er også en lang liste over metoder med ingen evidens, som er lige så interessant. Det fortæller os, at der er mange metoder på markedet, men ingen viden om, hvorvidt de rent faktisk virker, for langt hovedparten af de metoder, der er på markedet er ganske enkelt ikke undersøgt.

Læs hele reviewet Effective Programs for Struggling Readers: A Best Evidence synthesis

www.bestevidence.org
The Best Evidence Encyclopedia is a free web site created by the Johns Hopkins University School of Education's Center for Data-Driven Reform in Education (CDDRE) under funding from the Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education.

Yderligere information
Sven Erik Nordenbo, professor, Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU, Aarhus Universitet
E: sen@dpu.dk T: direkte: 8888 9980; privat: 3259 3347; mobil (arbejde) 4025 6791; mobil (privat) 2679 2354