DPU styrker samarbejdet med Kina

Danmarks Pædagogiske Universitetsskole har netop indgået aftale om forskerudveksling med Peking University. Universitet er det førende i Kina og blandt de 15 bedste i verden.

Fra det akademiske år 2008/2009 og foreløbig tre år frem kan forskere ved DPU tage på udvekslingsophold ved Graduate School of Education ved Peking University, ligesom kinesiske uddannelsesforskere fra Beijing-universitetet kan tage på udvekslingsophold på DPU. Peking University rangerer som nummer 1 i Kina og er nummer 15 på The Times Higher Education Supplement's rangliste over verdens bedste universiteter.

"Vi går efter at gøre os selv bedre ved at indgå samarbejdsaftaler med de bedste inden for vores område. Danmarks Pædagogiske Universitetsskole har Asien blandt sine strategiske satsninger, og med den nye samarbejdsaftale tager DPU endnu et skridt mod at realisere sin internationaliseringsstrategi" siger Arne Carlsen, direktør for internationalisering ved DPU.

Tredje aftale med Kina

Den ny aftale er den tredje i rækken af de seneste års samarbejdsaftaler mellem DPU og kinesiske uddannelsesinstitutioner.

For en måned siden var DPU stiftende medlem af 'International Alliance of Leading Education Institutes', der er en tænketank for førende uddannelsesinstitutioner indenfor uddannelsesforskning. Blandt deltagerne er School of Education ved Beijing Normal University, der regnes for det bedste pædagogiske fakultet i Kina. Og tidligere på året var det kinesiske undervisningsministeriums Direktør for Livslang Læring ERASMUS MUNDUS-visiting scholar ved DPU i 3 måneder.

"Nu har vi de tre bedst mulige indgange til Kina. Den aftale, vi netop har indgået, føjer sig til den samarbejdsaftale vi allerede har indgået med School of Education ved Beijing Normal University og vort formelle samarbejde med Kinas sektorforskningsinstitut for uddannelsesforskning inden for ASEM Education and Research Hub for Lifelong Learning", siger Arne Carlsen.

Den nye aftale mellem DPU og Peking University er i øvrigt indgået samtidig med den danske regerings aftaler om formelt samarbejde med det kinesiske undervisningsministerium.

Yderligere information

Arne Carlsen, direktør for internationalisering ved DPU