DPU styrker den fagdidaktiske forskning

Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (DPU), Aarhus Universitet, lancerer et nyt forskningsprogram for Fagdidaktik, der sætter fokus på aspekter inden for undervisning, læring og uddannelse. Fag og faglighed skal diskuteres på nye måder, og derfor kaster forskningsprogrammet lys over moderne undervisningsformer og læringsmiljøer. Den officielle åbning af forskningsprogrammet finder sted på DPU den 25. maj.

Forskningsprogrammet vil koncentrere sig om det idémæssige grundlag i undervisningen. Der kommer nye perspektiver på formål, målsætning og indhold samt tilrettelæggelse, læringsmetoder og redskaber i undervisningen.

Vibeke Hetmar er udnævnt som programleder af det nye forskningsprogram. Hun er professor i udvikling af kommunikative kompetencer, og har erfaringer med ledelse af større forskningsprojekter. Sammen med et hold af forskere og undervisere ved Institut for Didaktik på DPU skal hun skabe ny viden om fagdidaktikkens mange aspekter i undervisning og læring.

"Omverdenen efterspørger fagdidaktisk viden som grundlag for valg og beslutninger på alle niveauer i uddannelsessystemet - fra de valg lærere træffer i undervisningen til de beslutninger, der tages på de uddannelsespolitiske niveauer", udtaler Vibeke Hetmar.

Formålet med forskningsprogrammet er, i samarbejde med universiteter og professionshøjskoler, at indsamle, systematisere og formidle resultater fra den danske og internationale fagdidaktiske forskning. Samtidig igangsætter forskningsprogrammet projekter og udvikler modeller, der imødekommer samtidens udfordringer i undervisning og læring.

Forskningsprogrammet for Fagdidaktik udbyder en toårig kandidatuddannelse med i øjeblikket fire grene inden for fagene dansk, matematik, materiel kultur og musikpædagogik. På sigt etablerer DPU kandidatuddannelser inden for en række andre fag.

Åbningen af forskningsprogrammet finder sted på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (DPU) mandag den 25. maj kl. 14 - 16. Her bliver programmet præsenteret, og der vil være mulighed for at tale med forskere og undervisere. Program og tilmelding.

Kontakt vedr. forskningsprogrammet: Programleder Vibeke Hetmar, Institut for Didaktik

E-mail: hetmar@dpu.dk Tlf.: 8888 9872 Mobil: 2630 6669

Kontakt vedr. åbningsarrangementet: Sekretær Hanne Frederiksen, haf@dpu.dk. Tlf. : 8888 9455