DPU overtager formandskab for international tænketank

Der var bred enighed om behovet for bedre læreruddannelse, da medlemmer af tænketanken the International Alliance of Leading Education Institutes mødtes til konference på DPU. Undervisningsminister Bertel Haarder udtrykte begejstring for alliancens arbejde. Og på konferencen overtog DPU formandskabet for alliancen.

Medlemmerne af den internationale tænketank, der mødtes til konference om læreruddannelse på DPU, var enige om, at der er behov for bedre uddannelse af lærere.

Alliancemedlemmerne, der alle er dekaner på verdens mest anerkendte fakulteter og universitetsskoler inden for uddannelsesforskning, pegede blandt andet på behovet for at se uddannelse af lærere som en investering frem for en udgift, behovet for at styrke det internationale samarbejde og behovet for at forbedre læreruddannelsens indhold gennem partnerskaber. Det skal være attraktivt at uddanne sig til lærer, var dekanerne enige om.

Undervisningsminister Bertel Haarder deltog i konferencen og udtrykte begejstring over alliancens initiativer. Særligt var han optaget af partnerskabstanken, hvor uddannelsesstederne skal samarbejde med skoler.

Ved konferencen overtog Danmark formandskabet efter Singapore - og DPU skal nu stå i spidsen for næste års fælles komparative forskningsprojekt under overskriften: Klimaændring og bæredygtig udvikling: Hvad kan uddannelse bidrage med?

Ved konferencen præsenterede DPU desuden et nyt internationalt magasin - Quarterly, der fremover vil udkomme i alle medlemslandene og highlighte alliancens arbejde.

Pressekonsulent Eva Frydensberg Holm

Medlemmer af alliancen

• School of Education, Beijing Normal University, People's Republic of China
  • Institute of Education, University of London, United Kingdom