DPU inviterer til international konference om læreruddannelse

Professionelle lærere. Kvalificerede lærerstuderende. Og nye partnerskaber, der kan styrke læreuddannelsens indhold. Det er overskrifterne, når DPU indbyder til international konference om læreruddannelse. På konferencen præsenterer den nyskabte tænketank the International Alliance of Leading Educational Institutes for første gang sine anbefalinger til læreruddannelse.

Den 18. august samles dekaner fra ni af verdens mest anerkendte fakulteter og universitetsskoler inden for uddannelsesforskning til konference på DPU. De er alle medlemmer af den nyskabte tænketank the International Alliance of Leading Educational Institutes og vil præsentere og diskutere deres analyser af og anbefalinger til læreruddannelsen.

The International Alliance of Leading Education Institutes blev stiftet på et møde i Singapore sidste år og skal fungere som tænketank på det pædagogiske område, ligesom World Economic Forum i Davos gør det på det økonomiske. Direktør for internationalisering på DPU, Arne Carlsen, siger:

"Alle er enige om, at verdensøkonomien er afgørende, og der bliver derfor lyttet til WEFs anbefalinger. Vi synes uddannelse er så vigtigt i vidensøkonomien, at vi hvert år vil præsentere analyser og anbefalinger til regeringer, internationale organisationer og verdensoffentligheden om pædagogik, læring og uddannelse."

Konferencen den 18. august på DPU er den første af slagsen. Fremover vil alliancen årligt præsentere analyser og anbefalinger om didaktik, læring og uddannelse på konferencer i de ni medlemslande. Overskrifterne for tænketankens debat om læreruddannelse den 18. august vil være:

• Behovet for professionalisering af lærere
  • Behovet for at tiltrække bedre kvalificerede studerende
  • Behovet for nye partnerskaber, der kan styrke indholdet på læreruddannelsen

Undervisningsminister Bertel Haarder åbner konferencen.

Tilmelding og program

www.dpu.dk/teachereducation

Yderligere information

kontakt direktør for internationalisering på DPU, Arne Carlsen, tlf. 88889174 / e-mail carlsen@dpu.dk