Det evidensbaserede liv

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 69 fra marts 2014 om evidens er blevet et kriterium for de fleste beslutninger og handlinger. Hvor mange stykker frugt om dagen? Hvor mange timers søvn? Hvor meget sex? Og hvilken type partner passer bedst til mig? I det aftraditionaliserede samfunds overskud af handlemuligheder har vi brug for sikkerhed for, at det vi gør, er det rigtige, så vi forsøger at leve det evidensbaserede liv. Men man kan ikke leve og forholde sig til sit liv som en videnskabsmand forholder sig til sin genstand.

Det er ikke kun lærere og pædagoger, der skal evidensbasere deres professionelle virke. Ej heller kun politikere, der gerne vil træffe evidensbaserede beslutninger og indrette samfundet efter den bedst tilgængelige viden. Det gælder de fleste af os, når vi betragter vores eget liv.