Design er mere end form og funktion

Fremtidens designere er ikke tilfredse med at designe din mobiltelefon, din bil eller din stol. De vil også blande sig i om en mobiltelefon, en bil eller en stol overhovedet er det, du har brug for. En ny Ph.d-afhandling fra Danmarks Pædagogiske Universitet analyserer de strategiske designbureauer.

Danmark skal leve af vidensudvikling, innovation og den gode idé. Men hvis det skal lykkes, skal vi tænke design som mere end form og funktion. Silje Kamille Friis fra Danmarks Pædagogiske Universitet har i sin ph.d.-afhandling undersøgt, hvordan man kan arbejde strategisk med design, og hvordan design kan hjælpe virksomheder med at identificere nye muligheder for innovation og vækst. Den 2. maj forsvarer hun afhandlingen på Danmarks Pædagogiske Universitet

"Danmark skal i fremtiden leve af innovation. Derfor er der brug for de strategiske designere, der går systematisk – nærmest videnskabeligt til opgaven", siger Silje Kamille Friis. "Med globaliseringen er det ikke længere nok, at vi er gode til at producere billigt og effektivt – den kamp har vi tabt for længst. Det, det gælder om, er at udvikle nye produkter, oplevelser og services og hele tiden være på forkant med, hvad verdens forbrugere vil efterspørge. Det er det, de strategiske designere kan", siger Silje Kamille Friis.

De strategiske designbureauer ansætter strateger, kommunikationseksperter, psykologer, antropologer og andre fagfolk, og i modsætning til de mere kunstneriske intuitive designere går de op i systematik og dokumentation. Det er ifølge Silje Kamille Friis afgørende for at kunne koordinere aktiviteterne internt på bureauet – men også for i stigende grad at inddrage kunder og brugere i udviklingsprocessen – og drage nytte af deres viden, holdninger og idéer.

Mere end konkrete produkter
Som eksempler på design der er andet og mere end udvikling af konkrete produkter, fremhæver Silje Kamille Friis den amerikanske kaffekæde Starbucks, der sælger kaffe som utallige andre caféer, men som samtidig har skabt et koncept, som udover kaffe også er en oplevelse. Et andet eksempel er iTunes, der ikke har udviklet et nyt produkt, men som har tjent milliarder på at designe en ny måde at formidle et gammelt produkt.

Strategiske designbureauer hjælper deres kunder med at identificere strategiske udfordringer og muligheder – og løsningen kan tage mange former, både af fysisk og immateriel karakter. Herved bliver design et middel til forretningsudvikling og innovation

Silje Kamille Friis afhandling Consious Design Practice as a Strategic Tool er skrevet som en erhvervs-ph.d. hos det strategiske designbureau e-Types. Den 2. maj kl. 14-16 forsvarer hun afhandlingen i lokale D169 på Danmarks Pædagogiske Universitet, Tuborgvej 164, 2400 København NV.

For yderligere oplysninger kontakt Silje Kamille Friis på tlf. 24 24 08 44 / sakfriis@gmail.com