Del vidensmagten!

Ikke al viden kan direkte anvendes i praksis. Til gengæld er det vigtigt, at fortalere for nye pædagogiske tilgange leverer dokumentation for effekten.

I bogen "Viden om uddannelse", der netop er udkommet fra Hans Reitzels forlag, forsøger de tre forfattere at slå til lyd for "vidensmagtens tredeling". Forfatterne er professor Jens Rasmussen, lektor Søren Kruse og prodekan for formidling Claus Holm, der alle er ansat ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.

Konklusionerne har betydning for clearinghouses og andre organisationer, der forsøger at orkestrere videndeling mellem forskning, uddannelse og praksis. Derfor rummer bogen konkrete analyser af samspillet mellem pædagogisk forskning og professionsuddannelser i Danmark. Forfatterne ser også nærmere på den rolle, Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning kan spille.

Læs de tre forfatteres kronik "Vidensmagtens tredeling" fra DPU's universitetsmagasin Asterisk.

Læs om pædagogiske modegriller og behovet for bedre dokumentation for nye pædagogiske tilgange i de samme forfatteres kronik "Bølger af begejstring" fra månedsmagasinet Undervisere.

Læs mere om bogen "Viden om uddannelse" hos Hans Reitzels forlag.