Dansk skolehistorie kåret til årets historiske bog

Dansk skolehistorie er over en bred kam blevet rost for at være et både indholdsmæssigt og metodisk pionerværk. Nu modtager værket prisen for årets historiske bog fra af Dansk Historisk Fællesråd.

I 2015 udkom det sidste bind af 5-bindsværket ”Dansk skolehistorie – Hverdag, vilkår og visioner gennem 500 år”. Dermed blev skoleudviklingen trukket helt frem til vor tid. Både metodisk og indholdsmæssigt var der tale om et nybrud, hvor skiftende tiders skolegang og de helt nære skole- og personhistorier blev knyttet sammen med skolehistoriens lange linjer og skiftende pædagogiske strømninger og dagsordener.

Dansk skolehistorie har tidligere modtaget den prestigefyldte H.O. Lange-Pris, og er nu også kåret som årets historiske bog i Danmark efter afstemning blandt historikere og historielæsere i Danmark. Prisen blev overrakt af formanden for Folketingets kulturudvalg Orla Hav på festivalen ’Historiske Dage’ lørdag den 9. april.

”De har været dygtige til at tage udgangspunkt i elever, forældre og læreres fortællinger om, hvordan skolen var – både før og nu. De personlige fortællinger knytter de så til den store skolepolitiske diskussion. Dermed bliver formidlingen både nærværende og relevant”, siger Poul Porskær Poulsen, formand for nomineringsjuryen til DR, om baggrunden for at Dansk skolehistorie vandt året pris.

Dansk skolehistorie er redigeret af professor MSO Ning de Coninck-Smith fra DPU, Aarhus Universitet og lektor  Charlotte Appel fra Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet. Projektet, der blev gennemført ved DPU, Aarhus Universitet, blev støttet af Carlsbergfondet.