Dansk Clearinghouse lancerer sin første undersøgelse

Hvad siger forskningen i 0-6 års-området? Det har Dansk Clearinghouse undersøgt for Danmarks Evalueringsinstitut EVA og beskrevet i rapporten "Forskningskortlægning og forskervurdering af skandinavisk forskning i året 2006 i institutioner for de 0-6 årige (førskolen)"

Institutioner marginaliser udsatte børn
Forskningskortlægningen peger på en række problemstillinger, herunder:

• at institutioner utilsigtet medvirker til at marginalisere børn, der er udsatte på grund af etnicitet, social baggrund eller andet, og at institutionerne medvirker til at etablere og fastholde børnene i bestemte, uhensigtsmæssige sociale mønstre og roller. Rapporten konkluderer, at skal man tage intentioner om inklusion, integration og social sammenhængskraft alvorligt, må man være mere offensive på et overordnet institutionsorganisatorisk og politisk niveau. Styrkelse af den enkelte pædagogs individuelle kompetencer er ikke tilstrækkeligt til at sikre et mere inkluderende miljø i daginstitutionerne.
  • at der er behov for kompetenceudvikling hos det pædagogiske personale, hvis de skal leve op til nye krav om dokumentation, evaluering, screening etc.
  • at basale rammebetingelser, som økonomi, ressourcer og fysiske rammer har væsentlig betydning for kvaliteten i daginstitutionssektoren

Desuden er én af de iøjnefaldende konklusioner, at størstedelen af forskningen i 0-6-årsområdet handler om det pædagogiske personale, mens der er meget mindre fokus på børnene.

Den mest kvalificerede forskning
Reviewgruppen har gennemgået og vurderet alle kvalificerede og aktuelle skandinaviske forskningsudgivelser på området, og forskningskortlægningen giver et helt unikt og systematisk overblik.

Clearinghouse fortsætter samarbejdet med EVA og vil foretage en lignende kortlægning for 2007. Undersøgelserne kommer til at indgå i en ny database målrettet praktikere og beslutningstagere. Databasen vil kun indeholde forskning, der er kvalitetsvurderet.

Reviewgruppen består af:

• professor Jan Kampmann, RUC
  • lektor Bente Jensen, DPU, Aarhus Universitet
  • professor Inge Johansson, Stocholms Universitet
  • lektor Michael Søgaard Larsen, Dansk Clearinghouse, DPU, Aarhus Universitet
  • professor Thomas Moser, Høyskolen i Vestfold
  • professor Sven Erik Nordenbo, Dansk Clearinghouse, DPU, Aarhus Universitet, og
  • forskningschef Niels Ploug, SFI

Hent rapporten