Danmarks Pædagogiske Universitet starter eget forlag

Det nye forlag, der indlysende nok har fået navnet Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag, har som ambition at blive et af Danmarks absolut vigtigste forlag inden for det pædagogiske område.

I første omgang har Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag overtaget de udgivelser, som tidligere er blevet udgivet på Danmarks Lærerhøjskole, Danmarks Pædagoghøjskole og Danmarks Pædagogiske Institut, men selvom forlaget først startede i november, er der allerede kommet en del nyudgivelser til, hvilket man kan forvisse sig om på forlagets hjemmeside: www.dpu.dk/forlag.

Også før det nye forlag kom på banen, udkom der bøger på Danmarks Pædagogiske Universitet, men med forlaget har man ønsket at lave en opstramning af den hidtidige stil og give den et mere professionelt og fremadrettet tilsnit.

Det er Lise Jeremiassen, der er udpeget til at stå i spidsen for forlaget. Hun kommer fra en stilling som direktør for lærebogsforlaget Alinea og kender i det hele taget uddannelsessystemet godt som underviser både i gymnasiet og på universitetet og handelshøjskolen. Hun finder det helt naturligt, at universitetet har sit eget forlag, når der nu findes "så mange dygtige skrivende mennesker på stedet", som hun siger:

"Det er klart, at vi som universitetsforlag har et udgivelsesområde, der hedder ph.d.-afhandlinger, rapporter og andre bøger, som
de ansatte her ved universitet vil udgive. Men vi skal ikke bare have et forlag, der skal styrke vores eget selvbillede. Vi skal også udgive bøger af folk udefra, og derfor har vi både en redaktionsgruppe og kontakt med lektører ude omkring, der kan hjælpe os med at finde kvalitetsudgivelser inden for universitetets områder", siger Lise Jeremiassen, der regner med ca. 30 udgivelser til næste år, og derefter forventer, at antallet vil være støt stigende:

"Vi skal være et pænt middelstort forlag om tre år. Vi vil gerne konkurrere med de eksisterende forlag. Der er hård konkurrence i
forlagsbranchen. Men vi har her på universitet et fantastisk råmateriale. Hvor den nuværende forlagsbranche skal lede efter forfattere, så vader vi billedligt talt i dem. Det giver et godt udgangspunkt, men det er klart, at det ikke er noget, vi bliver rige af. Vi skal fungere på kommercielle betingelser, men vi har også nogle formidlingsmæssige forpligtelser, og vil ikke kun lægge vores udgivelsespolitik efter, hvad der kan tjenes penge på. Så bliver det bare et midstream-forlag, og det er ikke meningen. Det er vores ambition at blive et af Danmarks væsentligste og mest markante forlag for udgivelser inden for vores område", siger Lise Jeremiassen, der også vil undersøge mulighederne for at udgive bøger internationalt. Derfor har forlaget også et officielt engelsk navn: The Danish University of Education Press.

Yderligere oplysninger: Lise Jeremiassen, telefon 39 66 32 32 + 2054, e-mail lije@dpu.dk

""