Botilbud for voksne udviklingshæmmede sættes under lup i 5 nye e-bøger fra DPU

Igennem de seneste år har forholdene for voksne udviklingshæmmede på en række bosteder været i fokus for stort opslåede historier i medierne. Men hvad er egentlig realiteterne og hverdagen på de fleste bosteder i Danmark, hvordan agerer personalet, og hvilke udfordringer står de overfor? Det kortlægges i fem nye e-bøger fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, AU, der giver et radikalt andet billede end de dramatiske enkelthistorier, som normalt rammer medierne

Forfatterne er en stribe forskere tilknyttet projektet 'Socialpædagogik og botilbud til voksne med udviklingshæmning'. Der er tale om den største samlede videnskabelige kortlægning af det socialpædagogiske arbejde på landets bosteder efter servicelovens vedtagelse i 1998.

De fem bøger omfatter:

• Stine Marie Hur: Frigørelsens magt - Pædagogiske roller i relation til frie udviklingshæmmede voksne.
  • Annemarie Højmark: Om tilsætning og opfindsomhed - En pædagogisk antropologisk undersøgelse om begrundelser i socialpædagogisk arbejde med voksne med udviklingshæmning i botilbud.
  • Klaus Kasper Kofod og Niels Rosendal Jensen: Organisationsudvikling og socialpædagogisk praksis i bo- og dagtilbud for voksne udviklingshæmmede.
  • Søren Langager, Ole Robenhagen, Annemarie Højmark og Peter Allerup: Socialpædagogik i botilbud for voksne med varig nedsat psykisk funktionsevne.
  • Ole Robenhagen, Søren Langager, Annemarie Højmark og Peter Allerup: Den daglige forskel - Omsorgsmedhjælpere i bo- og dagtilbud for voksne med varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.

Torsdag den 24. september publiceres de fem e-bøger og kan fra samme dag downloades gratis fra www.dpu.dk/ssip/ebog.