Bliver elever klogere af at blive testet?

Se web-tv om nationale test på dpu.dk/tv Nationale test er en garanti for at svage elever ikke bliver glemt i systemet, mener Bertel Haarder. Men forskningen viser, at angsten for hvordan man skal klare sig i konkurrencen mod andre børn, går ud over selvværdet og motivationen - især hos de svage elever. Hvordan tackler man dette dilemma?

Mød Bertel Haarder og førende skandinaviske forskere i to temaudsendelser om nationale test på DPU's web-tv.

I 2005 besluttede et flertal i Folketinget, at de danske skoleelever skal testes i nationale test. Siden har debatten rullet. Men hvad er egentlig formålet med de nationale test? Bliver eleverne klogere af at blive testet?

På Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Århus Universitet belyser vi disse spørgsmål fra et forskningsmæssigt perspektiv og eksperter fra Sverige og Norge giver deres bud på, hvad vi skal være opmærksomme på, når vi indfører nationale test i Danmark.

'Samtaler I Tårnet' er DPU's debatprogram. Her diskuterer Niels Egelund og Svend Erik Nordenbo fordele og ulemper ved de nationale prøver. Niels Egelund er leder af Center for Grundskoleforskning og var projektleder på de første PISA-undersøgelser i Danmark. Svend Erik Nordenbo er direktør for Dansk Clearinghouse for uddannelsesforskning, der netop har undersøgt om nationale test kan bruges som pædagogisk værktøj.
________________

På dpu.dk/tv sender vi reportager om aktuel forskning og samtaler mellem forskere. Med levende billeder håber vi at inspirere lærere, pædagoger, studerende, forældre og andre interesserede. Programmerne er velegnede til undervisningsbrug.

Udsendelserne er produceret af Asterisk*TV på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet.

Tilrettelægger Søren Kjær Jensen (www.dpu.dk/om/skj
Tilrettelægger Marie Fugl (www.dpu.dk/om/mafu)
Prodekan for formidling Claus Holm (www.dpu.dk/om/clho)