Behov for mere undervisning i fængslerne

Kun en ud af fem indsatte i danske fængsler modtager undervisning. Ny undersøgelse af uddannelsesniveauet og mulighederne for at modtage undervisning i danske fængsler peger på, at der er behov for at styrke undervisning og uddannelse af indsatte.

Kriminalforsorgen har blandt andet som formål at give de indsatte mulighed for at uddanne sig mens de sidder i fængsel. Alligevel er det kun 20 procent af de indsatte, der modtager undervisning. I en undersøgelse fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole er undervisningssituationen i de danske fængsler blevet kortlagt. Det er første gang i 25 år, at fængslernes undervisning er blevet systematisk undersøgt.

Undersøgelsen peger på en række årsager til, at så få modtager undervisning mens de sidder i fængsel. De vigtigste er, at næsten 40 procent af dem, der ikke deltager i undervisning, aldrig har fået at vide, at de har muligheden i fængslet. Samtidig mener næsten 40 procent af dem, der ikke bliver undervist, at undervisningstilbuddene ikke passer til deres behov.

Adjunkt Peter Koudahl, der står bag undersøgelsen, mener at det er et stort problem, at så få modtager undervisning. Han siger: "Undervisningen er helt central for Kriminalforsorgens formål om at hjælpe fangerne ud af kriminaliteten. Fængslerne må derfor sikre, at fangerne kender deres muligheder for at få undervisning. Desuden må flere fanger have mulighed for at gennemføre en erhvervsuddannelse".

Overraskende lavt niveau
Kriminalitet og uddannelsesniveau hænger nøje sammen. Det fremgår blandt andet af, at andelen af danskere, som ikke har nogen uddannelse af nogen art, er markant højere blandt fængselsfanger. Undersøgelsen fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole viser, at 12 procent af de indsatte ikke har bestået 9. klasses eksamen, og for de 18 - 24-årige er tallet helt oppe på 16 procent. Til sammenligning er andelen af danskere generelt, der ikke har bestået 9. klasse, så lille, at den ikke fremgår af Danmarks Statistik.

Uddannelserne er for boglige
Kun meget få indsatte har mulighed for at tage en erhvervsuddannelse. I stedet er det forberedende voksenundervisning (FVU), almen voksenuddannelse (AMU) og enkelte steder HF-fag, der bliver tilbudt fangerne. Det mener Peter Koudahl er et problem: "Undersøgelsen viser, at mange fanger efterlyser mere praktisk orienterede uddannelsestilbud. Cirka en tredjedel af fangerne siger, at de ville tage en erhvervsuddannelse, hvis de havde muligheden".

Problemet i forhold til erhvervsuddannelse er, at den kun kan gennemføres, hvis fangerne får frigang, altså mulighed for at komme ud af fængslet, for at gå på teknisk skole eller i praktik i en virksomhed. Som reglerne er i øjeblikket er det kun fanger i åbne fængsler, der kan få frigang. Hvis flere fanger – også i lukkede fængsler – skal have mulighed for at gennemføre en erhvervsuddannelse, kræver det ifølge Peter Koudahl, at der investeres mere i materiel og i uddannelse af lærere i fængslerne, eller at fængslerne indgår i samarbejder med lokale tekniske skoler og praktikvirksomheder. Der bør også afsættes flere ressourcer til ledsagelse af fangerne, når de skal på udgang. På det åbne fængsel i Møgelkær er der i samarbejde med den lokale erhvervsskole et forsøg i gang, med henblik på at flere fanger kan deltage i erhvervsuddannelse.

Undersøgelsen er lavet for Kriminalforsorgen af Adjunkt Peter Koudahl fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole. Se hele undersøgelsesrapporten på Kriminalforsorgens hjemmeside (fra eftermiddag fredag den 22.6). Se også tidligere artikel om fængselspædagogik i magasinet Asterisk nr. 32 (pdf-format). For yderligere oplysninger kontakt Peter Koudahl på tlf. 8888 9803 / 2815 0036 eller mail: koudahl@dpu.dk

Udvalgte tal fra rapporten
-12 procent har ikke bestået 9. klasse. For 18 - 24-årige er tallet 16 procent. Ifølge Danmarks Statistik er andelen af den øvrige befolkning uden uddannelse for lille til at måle.

-20 procent af indsatte deltager i undervisning.

-32 % har en dom på mindre end 3 måneder, 27,6 % har en dom på mellem 3 og 12 måneder, 19,6 % har domme på mellem 1 og 5 år mens 4,8 % har domme på mere end 5 år.

-39 procent af de, der ikke deltager i undervisning, siger det er fordi, de ikke har fået information om muligheden.

-39 procent af de, der ikke deltager i undervisning, siger det er fordi fængslet ikke har uddannelsesmuligheder, der passer til dem.