Aarhus Universitet og DPU forhandler fusion

Bestyrelsesformændene for Aarhus Universitet og Danmarks Pædagogiske Universitet meddelte 20. november 2006 Videnskabsminister Helge Sander, at de to universiteter undersøger muligheden for en eventuel fusion. Hvis parterne bliver enige, får DPU formentlig status af en Danish School of Education ved det nye Aarhus Universitet.

Drøftelserne skal afdække, hvordan det nye Aarhus Universitet med en Danish School of Education på fakultetsniveau kan styrke en national og international slagkraftig uddannelsesforskning.

Blandt fordelene er:

• Styrkelse af efter- og videreuddannelse af undervisere i hele uddannelsessektoren fra folkeskole over gymnasierne til og med universiteterne
  • Styrkelse af fagdidaktikken
  • Styrkelse af formidling og anvendelse af evidensbaseret viden

Perspektiver for uddannelsesområdet

Det ny Aarhus Universitet (AU) vil kunne kombinere grundforskning, anvendelsesorienteret og strategisk forskning. En Danish School of Education ved AU vil kunne nyde godt af og støtte op om denne identitet.

Det sidste vil kunne ske ved at udbygge og styrke den originale kombination af klassisk vidensproduktion og vidensformidling inden for uddannelsesforskning, som DPU og universitetets pædagogiske/didaktiske miljøer har arbejdet på – og som vil kunne få stor betydning for det nye Aarhus Universitets mange relevante bestræbelser og planer for innovativ uddannelsesforskning.

Beslutningsgrundlag til marts

Målet er, at bestyrelserne ultimo februar kan blive præsenteret for et beslutningsgrundlag, som muliggør en velinformeret beslutning om en fusion til gavn for det nye Aarhus Universitet og dansk uddannelsesforskning. Beslutter bestyrelserne sig for en fusion, så vil AU og DPU ved en fællesskrivelse i begyndelsen af marts 2007 anmode ministeren om at godkende en sammenlægning af de to universiteter.

Hvis AUs og DPUs bestyrelser ultimo februar beslutter sig for en sammenlægning af AU og DPU ved at oprette en Danish School of Education ved Aarhus Universitet, så kan en sammenlægning ske med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2007. Er det tilfældet kan DPU nedlægges med virkning fra 31. december 2006.

De studerendes vilkår

Fusionen får ingen umiddelbare konsekvenser for DPUs nuværende studerende.
Universitetet vil løbende orientere de studerende om eventuelle ændringer i vilkår i forbindelse med optagelse og færdiggørelse af uddannelser. Med mindre andet bliver meddelt, fortsætter DPU med det nuværende udbud af uddannelser, og alle studerende, der optages på DPU, fortsætter på samme vilkår som DPUs øvrige studerende.