Aarhus Universitet og Danmarks Pædagogiske Universitet fusionerer

De to bestyrelser ved Aarhus Universitet (AU) og Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU) indstiller til videnskabsminister Helge Sander, at de to universiteter fusionerer. Derved bliver DPU til Danmarks Pædagogiske Universitetsskole ved Aarhus Universitet.

Bekræfter ministeren de to bestyrelsers indstilling, er en fusion og den pædagogiske universitetsskole ved AU en realitet med tilbagevirkende kraft per 1. januar 2007.

AU bliver med den pædagogiske universitetsskole ramme for Danmarks ubetinget største forskningsmiljø inden for pædagogik, læring og kompetenceudvikling. Med en pædagogisk universitetsskole bliver AU hjemsted for en lang række forstærkede satsninger på uddannelsesforskning i Danmark. Det gælder blandt andet fagdidaktik i forhold til folkeskolen og ungdomsuddannelserne, i forhold til eliteuddannelser inden for pædagog- og lærerområdet og ikke mindst satsninger på forbilledlige undervisningskræfter ved universiteterne.

"Vi har siden november måned 2006 været i en tæt dialog med DPU," udtaler bestyrelsesformand Jens Bigum, Aarhus Universitet. "Forhandlingerne har været præget af en åben meningsudveksling og god stemning fra begyndelsen, og jeg er glad og stolt over, at vi nu kan præsentere et forslag til sammenlægning. Fusionen vil styrke universitetets konkurrenceevne både nationalt og internationalt, og vi vil med den nye Danmark Pædagogiske Universitetsskole få et brohoved i København – og i øvrigt blive Danmarks eneste landsdækkende universitet."

"Vi fryder os over udsigten til en fusion," siger bestyrelsesformand Kjeld Holm, Danmarks Pædagogiske Universitet. "Fusionen giver institutionel styrke og den fornødne arbejdsro til den pædagogiske forskning. DPU's satsning på uddannelsesforskning har på få år vist sig som unik, innovativ og nyttig. Fusionen med AU skaber de bedste forudsætninger for et frugtbart samarbejde med stærke forsknings- og uddannelsesmiljøer ved det bedste universitet i Danmark, Aarhus Universitet. Det er derfor min opfattelse, at det danske samfund er i den lykkelige situation, at vi nu fortsat kan se frem til at nyde godt af den pædagogiske universitetsskoles tankekraft og ydelser til gavn for alle sektorer i samfundet."

I forbindelse med fusionen etableres DPU som en universitetsskole på fakultetsniveau under Aarhus Universitet. DPU's hovedaktiviteter forbliver i København, og en egentlig forsknings- og uddannelsesafdeling skal opbygges i Århus over de næste år.

"Med etableringen af Danmarks Pædagogiske Universitetsskole vil Aarhus Universitet blive Danmarks bredeste universitet med kontakt til alle store samfundssektorer," udtaler rektor Lauritz B. Holm-Nielsen. "Universitetet vil få kontakt til hele uddannelsessektoren, der retter sig mod både de yngste og de ældste – og der vil desuden være et stort potentiale for at udvide aktiviteterne inden for efter- og videreuddannelse."

"Education, Education, Education lyder det internationale slagord for, at også det danske vidensamfund har brug for en slagkraftig pædagogisk forskning. Jeg tror, vi gør det danske samfund en større tjeneste end mange forstår ved en fusion med Aarhus Universitet. Men det kommer de til," siger rektor Lars-Henrik Schmidt.

Danmarks Pædagogiske Universitet har 400 medarbejdere, ca. 5000 studerende og en omsætning på ca. 300 mio. kr. Hvis fusionen gennemføres, vil Aarhus Universitet have godt 9.000 medarbejdere og ca. 35.000 studerende og en omsætning på 4,5 mia. kr.

Yderligere oplysninger fås ved henvendelse til bestyrelsesformand Jens Bigum (AU), mobil 2014 4155 og bestyrelsesformand Kjeld Holm (DPU), mobil 4018 1113.