Årets kandidater fejres

Når Danmarks Pædagogiske Universitet på fredag inviterer årets nyuddannede kandidater til dimissionsfest, er antallet af kandidater det højeste nogensinde. <!--WYSIWYG-->

I alt har omkring 200 studerende erhvervet en kandidatgrad i årets løb, hvilket er omkring dobbelt så mange som i sin tid blev uddannet ved Danmarks Lærerhøjskole per år. De 200 kandidater har gennemført uddannelserne, som DPU fik overdraget fra Lærerhøjskolen med henblik på afvikling i forbindelse med oprettelsen af DPU i 2000.
Det store antal kandidater kan ses som et udtryk for, at de studerende har haft et ekstra incitament til at sætte ind med en slutspurt og gennemføre deres uddannelse inden skæringsdatoen for afviklingen af udannelserne den 1. september 2004. Forklaringen er også, at universitetets uddannelsesafdeling løbende har holdt de studerende orienteret om, hvor de befandt sig i studieforløbet og tilbudt at lave studieplaner for den sidste del af uddannelsen. Samtidig har de studerende været inviteret til specialeseminarer og er i dette efterår blevet tilbudt en ekstra eksamenstermin. Udover kandidater fra de gamle uddannelser dimitterer fire kandidater fra de nye toårige overbygningsuddannelser. Det drejer sig om tre kandidater fra Institut for pædagogisk sociologi og en fra Institut for pædagogisk filosofi.