550.000 kroner til evaluering af Science Team K

De næste tre år skal Danmarks Pædagogiske Universitet evaluere ambitiøst naturfagsprojekt i Kalundborg.

Danmarks Pædagogiske Universitet har modtaget 550.000 kroner fra Dansk Naturvidenskabsformidling til at gennemføre en evaluering af det ambitiøse naturfagsprojekt Science Team K frem til 2006. Science Team K gennemføres under ledelse af Dansk Naturvidenskabsformidling på baggrund af en bevilling på 7,9 millioner kroner fra Lundbeckfonden. Projektet er den hidtil største satsning af sin slags herhjemme. Det er lokaliseret i Kalundborgområdet og tænkt som en saltvandsindsprøjtning, der skal styrke folkeskolens og gymnasiernes undervisning på naturfagsområdet Leder af evalueringen er Henrik Busch, som er lektor i naturfags­didaktik ved Danmarks Pædagogiske Universitet og medforfatter på Undervisnings­ministeriets nyligt udsendte strategiplan for det naturfaglige uddannelsesområde. Der vil blive tilknyttet en nyansat ph.d.-studerende, Jan Sølberg, hvis deltagelse finansieres i samarbejde mellem DPU, Dansk Naturvidenskabsformidling og Forskerskolen for de Naturvidenskabelige fags didaktik.

Baggrunden for projektet er bekymringen for unges aftagende interesse for naturvidenskab og teknologi. I lighed med en række andre europæiske lande fravælger unge i Danmark naturfagene i skolen og teknisk-naturviden­skabelige videregående uddannelser. Samtidig har blandt andet OECDs PISA-undersøgelse vist, at danske folkeskoleelever halter voldsomt bagefter, når det gælder naturfaglige kompetencer.

Danmarks Pædagogiske Universitets evaluering af projektet skal blandt andet undersøge, hvordan naturfaglige netværk og undervisningskulturer kan udvikles i samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner og erhvervsliv - og hvordan det kan styrke de enkelte skolers naturfagsundervisning.