1.3 mio. kr. fra Egmont Fonden til Bæredygtig og succesfuld skoleledelse

En projektgruppe på Danmarks Pædagogiske Universitet har modtaget et tilskud på 1.3 mio. kr. af Egmont Fonden til forskningsprojektet 'Bæredygtig og succesfuld skoleledelse'.

Der er ikke tidligere lavet undersøgelser, som systematisk undersøger sammenhænge mellem succesfuld skoleledelse og elevernes udbytte af skolegangen, men det rådes der bod på med det nye forskningsprojekt.

Begreber som 'succesfuld' og 'elevudbytte' er helt naturlige i skoletænkningen i for eksempel den engelsksprogede del af verden, mens begreberne er mere problematiske hos os. Det har man blandt andet kunnet konstatere i forbindelse med de store internationale, sammenlignende elevundersøgelser, hvor diskussionen i Danmark i høj grad har gået på, om disse undersøgelser i det hele taget er i stand til at fange de væsentligste aspekter af, hvad der foregår i vores skoler.

Egmont Fonden har lagt vægt på, at forskningsprojektet 'Bæredygtig og succesfuld skoleledelse' vil se på, hvordan man kan beskrive succesfuld skoleledelsespraksis, hvordan succesfulde skoleledere kan karakteriseres, og hvordan de præger elevernes skolegang - især i forhold til elevernes udvikling af alsidige, kommunikative kompetencer.

I projektet indsamles data fra mange kilder, først og fremmest skoleledere, lærere, elever, forældre og forvaltninger. Resultaterne vil blive sammenlignet med tilsvarende internationale, og projektet vil derfor producere en enestående både dansk og international viden, som skoleledere, politikere og lederuddannere kan trække på.

Projektet er tilknyttet det internationale projekt 'Successful School Leadership, Characteristics and Contexts' med deltagelse af forskergrupper fra England, Canada, Australien, Hong Kong, Sverige og Norge.

Forskergruppen udgøres af lektor Lejf Moos, lektor Klaus Kasper Kofod og ekstern lektor Bent Brandt Jensen - alle fra Forskningsprogram om Professionalisering og Ledelse ved Danmarks Pædagogiske Universitet.

Hele projektbeskrivelsen kan hentes her