1000 ansøgere til fremtidens universitetsuddannelser

Overvældende interesse for Danmarks Pædagogiske Universitets kandidat- og masteruddannelser.

Hele 1000 personer har i år ladet sig friste af Danmarks Pædagogiske Universitets uddannelser. Det er 2½ gange så mange som sidste år, hvor 400 personer begyndte på Danmarks Pædagogiske Universitets første uddannelser. De 1000 ansøgninger fordeler sig med 850 på universitetets kandidatuddannelser og 150 på masteruddannelserne.

Rektor Lars-Henrik Schmidt siger: "Jeg mener, at interessen for universitetets uddannelser allerede nu fortæller os, at universitetets idé med at videreuddanne bachelorer fra såvel andre universiteter som fra de mellemlange videregående uddannelser er en succes. Søgningen til universitetets kandidatuddannelser er det første tegn på, at en uddannelsespolitisk revolution er ved at være en realitet i Danmark. Revolutionen består i, at universitetet skaber kandidater, der gør blindgyderne i det nuværende uddannelsessystem til en saga blot. En folkeskolelærer er for eksempel ikke mere dømt til at være folkeskolelærer, men han kan nu ved at tage en kandidatuddannelse i pædagogisk psykologi på universitetet blive gymnasielærer. Han kan også tage en kandidatuddannelse i pædagogisk antropologi og havne som rådgiver i moderne virksomhedskultur og -indretning. Mulighederne er mange. Danmarks Pædagogiske Universitet bidrager dermed til en hidtil uset fleksibilitet i uddannelsessystemet. Universitetet er et svar på arbejdsmarkedets behov for fleksibel arbejdskraft, der er parat til at tage en stadig og skiftende læringsproces på sig. Jeg tror, at man kan sige det ganske kort: Fremtidens universitetsuddannelser er nu ved at blive indtaget af fremtidens arbejdskraft. Og det første sted, det sker, er ved Danmarks Pædagogiske Universitet."

Danmarks Pædagogiske Universitet udbyder kandidatuddannelser i pædagogisk psykologi, pædagogisk sociologi, pædagogisk antropologi, pædagogisk filosofi, didaktik med henblik på dansk eller matematik og i generel pædagogik, samt masteruddannelser i voksenuddannelse, sundhedspædagogik, pædagogisk IT, professionsudvikling og fleksibel master. Flere masteruddannelser er under udvikling.

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til rektor Lars-Henrik Schmidt telefon 3966 3232 gennemvalgsnummer 2050, e-mail rektor@dpu.dk
eller uddannelseschef Arne Carlsen 3966 3232 gennemvalgsnummer 2174, e-mail carlsen@dpu.dk