DPU

Aarhus Universitets segl

Viden i praksis: Hvordan undersøger og udvikler man sin egen praksis? (København)

Alumner fra Master i trivsels- og ressourcepsykologi fortæller på to åbne seminarer, hvordan de i og efter deres uddannelsesforløb har arbejdet med at forandre deres praksis. Dette seminar har undertitlen: ”Praksisudvikling på trods” - samskabelse af handlemuligheder med dem der mistrives.

Oplysninger om arrangementet

Tidspunkt

Onsdag 22. oktober 2025,  kl. 10:00 - 16:00

Sted

Festsalen, DPU, Tuborgvej 164, 2400 København NV

Masteruddannelsen i trivsels- og ressourcepsykologi afholder to seminarer, som sætter fokus på viden-skabelse som del af praksis. Som forskere i egen praksis stiller masteruddannelsens dygtige studerende sig nysgerrige overfor trivsel og ressourcer i deres egen praksis og undersøger problemstillinger relateret hertil.

De to seminarer, som holdes henholdsvis i København og Aarhus, har lidt forskellige indhold og vinkler, men ved begge seminarer deler tidligere studerende, hvordan de har undersøgt og udviklet deres egen praksis, hvordan de har samarbejdet med betydningsfulde andre som del af dette, og hvilke muligheder, begrænsninger og dilemmaer, de er stødt på undervejs.

Ambitionen med de to seminarer er, at vi lærer gennem hinandens undersøgelse og udvikling af praksis. Når man udvikler viden om noget – fx tager en masteruddannelse - kan man opleve forventninger om, at man alene skal udvikle sin praksis. De studerende på Master i trivsels- og ressourcepsykologi viser os, hvordan de har etableret forskellige samarbejder og samskabelse, og hvordan dette på forskellige måder og somme tider i mindre dryp og i forskellige processer forbedrer trivslen på arbejdspladsen.


Program i Emdrup:

Praksisudvikling på trods - samskabelse af handlemuligheder med dem der mistrives
 

10.00-10.20: Velkommen ved Line Lerche Mørck og Kristine Bagge Kousholt: Praksisudvikling på trods - samskabelse af handlemuligheder med dem der mistrives

10.20-11.20: Signe Lynge Manzano, Gitte Harregaard Mariner og Sarah Harregaard Mariner: Samskabelse af alternativer – veje til forebyggelse af forråelse i ældreplejen

11.20-11.30: Pause

11.30-12.00: Signe Lynge Manzano, Gitte Harregaard Mariner og Sarah Harregaard Mariner (fortsat): Samskabelse som praksis - når fællesskabet med beboerne bliver afsæt for læring og kulturel forandring

12.00-12.30: 10 minutters diskussion i små grupper og plenum bagefter.

12.30-13.15: Frokost

13.15-14.00: Louise Leth Thomsen: Samskabelse med ordblinde elever - En bæredygtig didaktisk tilgang på fremtidens ungdomsuddannelser. Og en vej fra co-teaching til til co-creation med ordblinde elever – at arbejde sammen i og om uenigheder, konflikter og sårbarheder  

14.00-14.20: Diskussion i grupper (7 min) og med Louise Leth Thomsen (13 min)

14.20-14.30: Pause

14.30-15.15: Sara Lindberg: Hvordan visuelle strategier kan ændre betingelser og deltagelsesmuligheder og skabe trivsel for ordblinde elever. Et projekt med ligeværdig samskabelse og fælles (praksis)forskning.

15.15: Diskussion med Sara Lindberg

15.40-16: Line Lerche Mørck og Kristine Bagge Kousholt: Opsamling på tværs

Tilmelding

Deltagelse er gratis, men tilmelding er nødvendig.