Tanker om social arv og ulighed i uddannelse set gennem daginstitutionsforskning

Fratrædelsesforelæsning ved Bente Jensen.

Fredag 26. januar 2024,  kl. 14:00 - 16:00

Sted

Festsalen, lokale A220, DPU, Aarhus Universitet, Tuborgvej 164, 2400 Købehavn NV

Målsætningen om at bekæmpe social ulighed har på forskellig vis påvirket lovgivning, forskning og praksis i skole og daginstitutioner. Dog uden at det ser ud til at have ændret nævneværdigt ved den grundlæggende problematik – at der er chanceulighed, dvs. forskelle på børns muligheder, selvom der er garanteret uddannelse til alle. Mulighederne er ikke retfærdigt og ligeligt fordelt.

Fra sin tid som lærer i folkeskolen i 70’erne og siden som forsker ved DPU (tidligere Lærerhøjskolen) fra 90’erne har Bente Jensen været engageret i denne problematik. Sammen med kolleger fra DPU i tværfaglige projekter og med forskere fra andre miljøer i Danmark og internationalt har hun undersøgt mulighederne for at ’gøre en forskel’.

I dagens forelæsning vil Bente Jensen gøre sig tanker over denne forskning ud fra spørgsmål som, ”hvilke spor har forskningen sat sig? Og ”hvad kunne give forhåbninger om konstruktive forandringer i fremtidig praksis”? Her vil hun blandt andet komme ind på resultater fra det nyligt afsluttede projekt ”Pædagogisk kvalitet i dagplejen (PKD)”, som er gennemført med støtte fra Trygfonden.

Forelæsningen foregår i Festsalen og efterfølgende vil der være reception i Mødestedet.