Social baggrund og pædagogiske præferencer blandt personalet i danske daginstitutioner

Oplæg og diskussion ved professor i pædagogisk sociologi Bent Olsen, Pædagogisk Institut, Universitet i Trondheim.

Oplysninger om arrangementet

Tirsdag 13. november 2012,  kl. 15:00 - 18:00

Sted

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, lokale 122 i bygning 2110, Niels Juels Gade 84, 8200 Århus N

Hver dag møder et godt stykke over 300.000 mennesker hinanden i de danske daginstitutioner: børn, pædagogmedhjælpere, pædagoger og ledere. Hvilke livshistoriske ressourcer øder personalet børnene med? Og hvad holder personalet for at være vigtige værdier i dette møde? Begge spørgsmål er undersøgt med et spørgeskema besvaret af 700 pædagoger og medhjælpere i 80 daginstitutioner. Oplægget gennemgår projektets fund, teori og metode.

Forskningsprojektet bygger på den franske sociolog Pierre Bourdieus forskning og teori: kapitalbegreberne, Habitus og social klasse: Hvordan kan den enkeltes opvækst- og levemiljø have bidraget til at fremme visse pædagogiske værdisæt frem for andre? Med brugen af den såkaldte ”korrespondanceanalyse” kortlægges hele faggruppens indre struktur – og indre spændinger. Selv om projektet omhandler daginstitutionsområdet rækker problemstilling og fund rækker samtidig ind i alle de såkaldte ”velfærdsprofessioner”.

Alle er velkomne!
IUP/AU og Foreningen Hexis (www.hexis.dk)