DPU

Aarhus Universitets segl

VIDEOTRANSMITTERING AFLYST: Skole og uddannelse - Hvordan går det med læringen?

VIDEOTRANSMITTERET KONFERENCE I AARHUS. Professor emeritus Knud Illeris har gennem mere end 40 år været en markant skikkelse i dansk og international lærings- og uddannelsesforskning. Nu afrunder Knud Illeris sine faglige aktiviteter med en stor konference den 21. september 2016 i København.

Oplysninger om arrangementet

Tidspunkt

Onsdag 21. september 2016,  kl. 13:00 - 16:30

Sted

AIAS - Aarhus Institute of Advanced Studies, Aarhus Universitet Høegh-Guldbergs Gade 6B 8000 Århus C

Professor emeritus Knud Illeris har gennem mere end 40 år været en markant skikkelse i dansk og international lærings- og uddannelsesforskning. Nu afrunder Knud Illeris sine faglige aktiviteter med en stor konference, der videotransmitteres i Aarhus.

Oplægsholdere:

  • Knud Illeris
  • Per Fibæk Laursen
  • Noemi Katznelson
  • Lars Ulriksen

Pris og tilmelding:
VIDEOTRANSMITTERING AFLYST

Program

13.00-13.10
Velkomst og indledning. Knud Illeris

13:10-13:40
Drop ambitionerne – den aktuelle situation i folkeskolen. Per Fibæk Laursen

13:40-13:50
Spørgsmål og svar

13:50-14:20
Skal vi nå de 95 % eller hvad skal være målet? - den aktuelle situation i ungdomsuddannelserne. Noemi Katznelson

14:20-14:30
Spørgsmål og svar

14:30-15:00
Kaffe/tepause

15:00-15:30
Har vi så travlt, at vi glemmer at lære noget? - den aktuelle situation i de videregående uddannelser.  Lars Ulriksen

15:30-15:40
Spørgsmål og svar

15:40-16:10
Læring – fem fundamentale forhold – Knud Illeris

16:10-16:20
Spørgsmål og svar

16:20-16:30
Afrunding – Knud Illeris

Keynotes:

  • Per Fibæk Laursen – er professor i pædagogik ved DPU og forsker i didaktik, folkeskole og læreruddannelse. Han har gennem årene skrevet et større antal bøger og forskningsrapporter og aktuelt udgivet bøgerne ”Drop ambitionerne – og lav bedre undervisning” og ”Didaktiske ambitioner – alle elever med” (Hans Reitzel 2015 og 2016). Per Fibæk Laursen står således for en realistisk tilgang til uddannelserne og især til folkeskolen – og en betydelig skepsis over for politiske tiltag og reformer, der udspringer mere af økonomiske og administrative hensyn end af velbegrundede pædagogiske og didaktiske overvejelser.
  • Noemi Katznelson – er professor, MSO i ungdomsforskning og leder af Center for Ungdomsforskning Aalborg Universitet. Hendes forskning tager afsæt i et bredt sociologisk blik på ungdomslivet under de aktuelle samfundsmæssige betingelser. På denne baggrund interesserer hun sig særligt for de unge i uddannelsessystemet og overgangen til arbejdslivet, men også ungdomslivet mere generelt og unges motivation for læring. Noemi er desuden medlem af en række politiske udvalg og råd, bl.a. af det ekspertudvalg, som statsministeren har nedsat under Ministeriet for børn, undervisning og ligestilling for at få flere unge til at gennemføre en ungdomsuddannelse, samt medlem af formandskabet for Undervisningsministeriets råd for ungdomsuddannelserne.
  • Lars Ulriksen – er professor i naturfagenes uddannelsessociologi ved Institut for Naturfagenes Didaktik på KU. Han har især beskæftiget sig teoretisk og praktisk med undervisning, uddannelser og læring på de videregående uddannelsesinstitutioner. En særlig interesse er spørgsmålet om, hvad der sker i mødet mellem de studerende og den uddannelse, de går på, og hvad uddannelserne går ud fra – deres implicitte opfattelse af de studerende. Lars har i de seneste år været medforfatter til en række artikler om overgangen til universitetet og det første studieår. Hans seneste bog er ”God undervisning på de videregående uddannelser – en forskningsbaseret brugsbog” (Frydenlund 2014).