Seminar: Pædagogik og skolepolitik i Danmark efter 1970

Alle taler om skolen, mange vil gerne lave den om – men hvad er der egentlig sket de sidste 40 år, siden 1975 folkeskolen blev en realitet og skolen blev en anden end i generationerne forud?

Torsdag 23. maj 2013,  kl. 13:00 - 17:00

Sted

lokale D169,, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Tuborgvej 164, 2400 København NV

Med dette miniseminar vil vi stille skarpt på den samtidshistoriske udvikling, og især se nærmere på ændringer i de pædagogiske ideer, forholdet mellem skole og velfærdsstat, uddannelseshistorien i krydsfeltet mellem pædagogik og politik, samt forskydningerne mellem drenge og piger i forhold til uddannelseseksplosion og - kapløb.

Oplægsholderne er lektor Jens Erik Kristensen DPU, Aarhus Universitet, dr.phil. Niels Finn Christiansen SDU, dr. pæd. Ellen Nørgaard DPU, Aarhus Universitet og seniorforsker Inge Henningsen, DPU, AU. Ordstyrer og indleder er professor mso Ning de Coninck-Smith DPU, AU.

Seminaret indgår i færdiggørelsen af bind 5 af projektet Dansk skolehistorie gennem 500 år. Bindet dækker perioden fra 1970 og frem til i dag. Det samlede projekt er finansieret af Carlsberg-fondet og AU. Det behandler skolens historie fra middelalderen til i dag . De tre første bind, som tilsammen dækker udviklingen frem til 1920, udkommer i efteråret 2013, de to sidste i 2014, samme år, som skolesystemet kan fejre sit 200 års jubilæum.

Seminaret er tilegnet Ellen Nørgaard, som fylder 80 i 2013. Ellen Nørgaard har en lang karriere på IUP, det tidligere Danmarks Lærerhøjskole og Danmarks Pædagogiske Universitet, herunder en tid som prorektor i slutningen af 1990’erne. Hun er endvidere medforfatter til bind 4 af Dansk skolehistorie om perioden 1920- 1970.

Det afsluttes med en reception.  Alle – studerende, tap’ere og vip’ere – er meget velkomne til både seminar og reception.

Program:

13.00–13.30
Ning de Coninck-Smith: Velkomst og introduktion til dagens tema

13.30–14.00
Niels Finn Christiansen: Velfærdsstaten og skolen

14.00–14.30
Jens Erik Kristensen: Skolen, medarbejder-borgeren og den økonomiske patriotisme i globaliseringens tidsalder - filantropismens og borgerdydernes genkomst som konkurrencestatspædagogik?

14.30–15.00
Inge Henningsen: Fra pigeregning til taberdrenge - tal, køn og tolkninger.

15.00–15.15
Pause med kaffe og the

15.15–15.45
Ellen Nørgaard: Uddannelseshistorien mellem pædagogik og politik

Afrundende spørgsmål og debat – og reception i glassalen.

Tilmelding

Deltagelse er gratis, men på grund af et begrænset antal pladser er tilmelding nødvending.

Tilmeld dig her

For yderligere oplysninger: ning@dpu.dk