Seminar om bandekriminalitet

Network Against Gangs, Grundtvigs Højskole og Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet indbyder til én dags seminar om Bandekriminalitet: forebyggelse, bekæmpelse og exit. Mød bl.a tidligere bandeledere fra New York og Chicago samt tidligere kriminelle fra Danmark og eksperter fra Sverige og Danmark. Bliv opdateret på hvad der sker i Danmark og på internationalt plan.

Mandag 7. maj 2012,  kl. 09:30 - 16:30

Sted

Lokale D169, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

Arrangør

Grundtvigs Højskole, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet og Network Against Gangs

Program:

kl 9.30-9.35: Velkomst ved Søren Lerche og Line Lerche Mørck

kl. 9.35-9.45: Hvad kan man lære af internationale erfaring – Hvad skal man være opmærksom, når man putter det ind i en dansk kontekst? ved Camila Salazar Atias

kl 9.45-10.15: Outcome fra bandeseminaret 2011 ved Anne Okkels

kl 10.15-10.45: En opdatering om bandekriminaliteten ved Tom Struve (Mangler svar om deltagelse)

Kl 11.00-11.45: Hvad koster et bandemedlem? De nyeste resultater fra Sverige ved Camila Salazar Atias

kl 11.45-12.45: Frokost

kl 12.45-13.15: The Latin Kings i New York. Fra bandeleder i New York til socialaktivist Ved Antonio Fernandez

kl 13.15-14.00: Dialog om Forebyggelse, bekæmpelse og exit mellem tidligere kriminelle ved Antonio Fernandez , Jan Mansur Hussain, Rafi Peterson og Anonym tidligere tilknyttet rocker miljøet

kl 14.15-14.45: Outcome fra bandeseminaret i Stockholm, hvor alle fra panelet har deltaget samt visioner om et internationalt netværk. Panel: Amir Rosati, Camila Salazar Atias, Antonio Fernandez , Marc Johansson, Sami El Shimy, Lisbeth Bryhl, Rafi Peterson, Søren Lerche og Tom Struve

kl 14.45-15.30: Debat: Medlemmer af retsudvalget: Initiativer på Forebyggelse, bekæmpelse og exit.

Kl 15.30-16.00: Spørgsmål og svar

kl 16.00-16.30: Afrundning og bud på Initiativer på Forebyggelse, bekæmpelse og exit: Amir Rosati, Camila Salazar Atias, Antonio Fernandez, Marc Johansson, Sami El Shimy, Lisbeth Bryhl, Rafi Peterson og Tom Struve

Tilmelding og pris:

Deltagerpris: 750 kroner + moms. (Et evt overskud går til etableringen af et nyt internationalt netværk (Network Against Gangs).

Der er et begrænset antal pladser!

Om Network Against Gangs:

Network Against Gangs er en non profit organisation, som har til formål at formidle, udbrede metoder og erfaring om forebyggelse, konfliktmægling og exit strategier af bandekriminalitet.

Formålet med netværket er at samle internationale folk, der arbejder med tre fokusområder:

1. Forebyggelsesprojekter
  2. Våbenhvileprojekter/konfliktmægling
  3. Exit-projekter

Network Against Gangs ønsker at skabe interaktion mellem professionelles arbejde på nationalt og internationalt niveau. Her igennem ønsker man at formidle og effektivt udnytte viden til at præge udviklingen af effektive lokale og nationale indsatser over for ungdomskriminalitet og vold. Fokusområderne er: 1. Forebyggelsesprojekter 2. Våbenhvileprojekter/konfliktmæling. 3. Exit-projekter.