Lancering af ny forskningsrapport om flerfagligt samarbejde i specialpædagogisk praksis på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Oplysninger om arrangementet

Torsdag 19. januar 2012,  kl. 15:00 - 17:00

Sted

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), lokale D169, Tuborgvej 164, 2400 København NV

Social og specialpædagogik i inkluderende perspektiv

Rapporten’Samarbejdets kunst - arbejdsfællesskaber og samarbejdsrelationer på specialskoler’ er skrevet af Lotte Hedegaard-Sørensen & Søren Langager fra forskningsprogrammet Social og specialpædagogik i inkluderende perspektiv på DPU.

Program for dagen:

Introduktion:
Søren Langager og Jan Simon Petersen introducerer til forskningsprojektets baggrund.

Oplæg om rapportens resultater ved Lotte Hedegaard-Sørensen:
Rapportens praksisanalyser viser, at specialpædagogisk arbejde forudsætter et flerfagligt samarbejde. At undervise elever i komplicerede læringssituationer følger ikke færdige opskrifter på specialpædagogik eller undervisning. Dertil er det at undervise alt for uforudsigeligt. Der skal improviseres, handles hurtigt og kreativt. Måske derfor giver det ikke mening at fastholde afgrænsninger mellem læreres, pædagogers og pædagogmedhjælpere. I praksis må der samarbejdes her og nu.

Diskussion:
Undersøgelsens fund kommenteres og diskuteres.

Dagen sluttes af med en mindre reception på DPU i lokale D170

Læs mere om udgivelserne fra forskningsprogrammet Social og specialpædagogik i inkluderende perspektiv

Tilmelding

Deltagelse er gratis, men tilmelding obligatorisk på grund af begrænset antal pladser.

Tilmelding via link: https://webshop.dpu.dk/flerfagligt_samarbejde_specialpaedagogisk_praksis