Performative vendinger. Introduktion til nyere feministisk teori

Bogreception i anledning af udgivelsen af antologien "Performative vendinger. Introduktion til nyere feministisk teori", der er redigeret af Dorthe Staunæs, Katja Brøgger og Kirsten Hvenegård-Lassen.

Oplysninger om arrangementet

Torsdag 23. maj 2024,  kl. 14:00 - 16:00

Lokale D170, DPU, Aarhus Universitet, Tuborgvej 164, 2400 København NV

PROGRAM
14.00: Velkomst v/ lektor Katja Brøgger

14.05: Professor Dorthe Staunæs, Aarhus Universitet. Om performative vendinger, valg af tekster og oversættelse.

14.20: Professor Ann Phoenix, UCL Institute of Education. Om at skrive intersektionel feministisk teori.

14.30: Lektor Tobias Raun, Roskilde Universitet. Om at introducere de udvalgte tekster og finde de rette ord.

14.40: Lektor Jin Hui Li, Aalborg Universitet. Om at undervise i performativ tænkning.

14.50-16.00: Reception og bogsalg

Vi byder på et glas og lidt snacks, og bogen kan købes til særpris ved arrangementet.

Husk venligst tilmelding.

Performative vendinger samler nøgletekster fra nogle af de mest indflydelsesrige og intellektuelle feministiske teoretikere og gør dem tilgængelige for danske læsere. Nitten oversatte tekster og syv introducerendetekster kaster lys over afgørende, lokale og globale spørgsmål om materie, affekt, krop, ulighed, racegørelse, queer og det mere-end-menneskelige, og demonstrerer, hvordan nyere feministisk teori rækker udover køn ved at beskæftige sig med alt fra mennesker og dyr til medicinsk teknologi, plantager, spiritualitet, giftigt legetøj, økonomi og planetens tilstand.

Oversatte tekster af Judith Butler, Karen Barad, Rosi Braidotti, Hortense Spillers, Sara Ahmed, Mel Y Chen, Jennifer Nash, Avtar Brah, Ann Phoenix, Jasbir Puar, Susan Stryker, Cáel M. Keegan, Fatima El-Tayeb, C. Riley Snorton, Rosemarie Garland-Thomson, Samantha Murray, Nina Lykke, Mette Bryld, Linda Birke, Donna Haraway, Felicity Amaya Schaeffer og Clare Hemmings.

Introducerende tekster af Mons Bissenbakker, Maria Strynø Bee-Christensen, Katja Brøgger, Camilla Bruun Eriksen, Iram Khawaja, Nazila Kivi, Kirsten Hvenegård-Lassen, Nina Lykke, Michael Nebeling Pedersen, Tobias Raun og Dorthe Staunæs.