Om talentet

Cafemøde med Lars-Henrik Schmidt, forskningsdirektør ved Pædagogisk-filosofisk Forskningsinitiativ GNOSIS på Aarhus Universitet, der forelæser over emnet ”om talentet”.

Tirsdag 8. maj 2012,  kl. 17:30 - 19:00

Sted

Trøjborg Komplekset, lokale 190, bygning 2116, Niels Juels Gade 84, 8200 Aarhus N

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus

Forelæsningens indhold

Tidligere fandtes der ikke megen læringsteoretisk diskussion om talentet. Forskningen var beskeden
og mestendels af psykometrisk tilsnit. Omend motiveret forskelligt var ideen, at talentet kunne klare
sig selv og vise sig.

Pædagogikken og hermed frem for alt didaktikken skulle koncentrere sig om det, der kunne gøres noget ved, nemlig på den ene side om de manges såkaldt normales problem og på den anden side om de få særlinge, der havde svært ved at klare sig.

Først når opmærksomheden rettes mod det forhold, at det skæve kan afvige fra det normale til begge sider, og at det sølle dermed er tilsvarende dobbeltsidig, først da bliver specialundervisning en generel problematik, der truer den trygge normalitet.

I dag ser det imidlertid ud til, at det også er fornødent, at pædagogikken beskæftiger sig med de velbegavedes situation. I den forbindelse bliver det nødvendigt at sondre relativt skarpt mellem æstetikkens geni, filosofiens talent og pædagogikkens begavelse.

Foredraget søger at belyse, at:

• der er forskel på geni, talent og begavelse
  • der er større forskel blandt sammenlignelige talenter indbyrdes end mellem talenter og ikke
    talenter
  • man bør koncentrere sig mere om 'forskellen der gør forskellen' (de små forskelles narcissisme) og mindre om tests, hvis talent skal fremmes.

Pris: 200 kr. (DPU-studerende 50 kr.)

Bemærk, at tilmeldingen er bindende efter tilmeldingsfristen: 2. maj 2012

Bolette Hansen