NNDR Seminar

Det oversete og usete i nutidige pædagogiske tiltag. Om socialpædagogikkens og specialpædagogikkens blinde pletter.

Mandag 28. november 2016,  kl. 15:00 - 17:00

Lokale A401, DPU, Aarhus Universitet, Tuborgvej 164, 2400 København

Seminaret er arrangeret af Dansk Netværk for Handicapforskning (www.nndr.dk) og DPU.

Inklusion, evidens, diagnose og fag er aktuelle temaer i den pædagogiske debat, men hvordan ser det ud i handlet praksis? På baggrund af klasserumsobservationer fokuserer Lotte Hedegaard-Sørensen og Stine Penthin Grumløse på inklusionens skjulte bagside. Dette indlæg følges op af Maja Røn Larsen, der på baggrund af studier af børn, forældre, professionelle og forvaltningspersonale i grænselandet mellem almen- og specialpædagogiske indsatser peger på, at børns perspektiver og viden om deres hverdagsliv har en tendens til at glide i baggrunden, trods politiske og professionelle aktørers bestræbelser på det modsatte.

Program:
15:00–15:05: Velkomst ved Birgit Kirkebæk af bestyrelsen af Nordisk Netværk for Handicapforskning.
15:05–15:40: Oplæg ved Lotte Hedegaard-Sørensen og Stine Penthin Grumløse: Det, den dygtige lærer ikke
                       ser – om fokus på faglighed og de blinde pletter, der opstå i praksis.
15:40–15:55: Drøftelse af oplægget i plenum.
15:55–16:30: Oplæg ved Maja Røn Larsen: Når det diagnostiske blik gør blind.
16:30–16,45: Drøftelse af oplægget i plenum.
16:45–17:00: Afslutning

Tilmelding
Deltagelse i arrangementet er gratis, men tilmelding er påkrævet, da vi kun råder over et begrænset antal pladser. Tilmelding her.

Kontakt: Bjørn Hamre, bjha@edu.au.dk