Logikker i fagdidaktisk kompetenceudvikling blandt folkeskolelærere

Seminar med præsentation af resultaterne af en evaluering af et aktionslæringsinitiativ i Købehavns Kommune i forbindelse med Sommeruniversitetet 2013.

Oplysninger om arrangementet

Torsdag 26. marts 2015,  kl. 14:00 - 16:00

Sted

Lokale A001, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 400 København NV

Kl. 14-14.45: Kompetenceudvikling af lærere og logikker heri
v. Simon Skov Fougt, ph.d.-stipendiat, AU/Professionshøjskolen Metropol.

I oplægget adresseres spørgsmålet: Hvordan opleves aktionslæringsforløbet af de implicerede lærere, og hvilke mulighedsbetingelser tilvejebringer dette for kompetenceudvikling?

Med afsæt i eksisterende viden på området adresserer dette oplæg de udfordringer, der specifikt relaterer sig til kompetenceudvikling af lærere, og projektets analytiske logik-begreb introduceres som middel til at begrebsliggøre udfordringer i kompetenceudvikling af lærere

Kl. 14.45-15.30: Vejlederrollen og krydspres i kompetenceudvikling af lærere
v. Andreas Lindenskov Tamborg, videnskabelig assistent, AAU

I oplægget adresseres spørgsmålet: Hvordan indgår vejlederen i aktionslæringsforløbet, og hvilke udfordringer og potentialer kan der  identificeres i relation til dette?

Dette oplæg stiller skarpt på potentialerne ved vejlederrollen som mediator for forankring af kompetenceudvikling, men belyser også de udfordringer der kan opstå, når vejlederen mødes af modsatrettede  forventninger, der ikke nødvendigvis italesættes. Situational analysis og en netværskinspireret tilgang introduceres som teoretisk ramme til en begrebsliggørelse af dette.

Kl. 15.30-16.00: Diskussion/spørgsmål med deltagerne
Hvilke perspektiver for kompetenceudvikling rejser evalueringen?

På dette seminar præsenteres resultaterne af en evaluering af et aktionslæringsinitiativ i Købehavns Kommune i forbindelse med Sommeruniversitetet 2013, som AAU og AU i samarbejde har stået for. Evalueringen rejser sammen en række perspektiver for efteruddannelse af lærere, både hvad rammer og indhold angår.

Projektet er gennemført af Professor Morten Misfeldt, AAU, ph.d.-stipendiat Simon Skov Fougt, AU/Professionshøjskolen Metropol, videnskabelig assistent Andreas Lindenskov Tamborg, AAU, og lektor emeritus Mads Haugsted, AU for Københavns Kommune.

Arrangementet er gratis men tilmelding nødvendig. Tilmeld dig her.