Læring i dag

Konference med Knud Illeris, Mads Hermansen og Peter Jarvis i anledning af den nye bog '49 tekster om læring'

Onsdag 25. april 2012,  kl. 12:30 - 16:00

Festsalen (A220), Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet

Institut for Uddannelse og Pædagogik afholder konference på Campus Emdrup (DPU) den 25. april i anledning af den nye bog 49 tekster om læring, redigeret af professor Knud Illeris.

Konferencens tre oplægsholdere, professor Mads Hermansen, professor Peter Jarvis og Knud Illeris selv, giver deres bud på og diskuterer, hvad der er de tre vigtigste pointer i forståelsen af, hvad læring er og går ud på.

Knud Illeris har i den nye bog samlet og redigeret 49 centrale tekster om læring i forskellige sammenhænge tilbage fra Grundtvigs Skolen for livet og op gennem 1900-årene med vægt på nyere tekster helt frem til bidrag fra de seneste år.

På denne måde præsenteres alle de væsentligste navne på området som f.eks. Dewey, Piaget, Vygotsky, Rogers, Freire, Bruner, Gardner, Lave, Wenger, Mezirow, Jarvis, Hermansen, Illeris selv – og mange andre.

Teksterne er samlet i 15 temaer så alle sider af læringsbegrebet og læringsproblematikken bliver belyst, og Illeris har skrevet indledninger til hvert tema og alle teksterne, der kan guide læseren rundt i det omfattende og komplicerede landskab.

Pris og tilmelding

Tilmeld dig ved at klikke her

Pris for deltagelse: 800,-. Nedsat pris for studerende: 400,-

Deltagerprisen inkluderer et eksemplar af Knud Illeris' nye bog: 49 tekster om læring – og Illeris signerer gerne dit eksemplar, hvis du er interesseret.

12.30 - 13.00 Udlevering af bogen 49 tekster om læring til konferencedeltagerne
13.00 - 13.10 Velkomst ved Knud Illeris: Nogle få ord om læringsforståelse i dag og den nye bog
13.10 - 13.40 Mads Hermansen: De tre vigtigste pointer i læringsforståelsen
13.40 - 13.55 Kommentarer og spørgsmål til Mads Hermansen
13.55 - 14.25 Peter Jarvis: The three most important points of the understanding of learning today
14.25 - 14.40 Comments and questions to Peter Jarvis
14.40 - 15.10 Kaffe, te, kage, frugt
15.10 - 15.40 Knud Illeris: De tre vigtigste pointer i læringsforståelsen
15.40 - 15.55 Kommentarer og spørgsmål til Knud Illeris
15.55 - 16.00 Afslutning

Om oplægsholderne

Mads Hermansen, Peter Jarvis og Knud Illeris er forfatterne til de tre tekster i bogens indledende del om "Læringens komplicerede helhed".

Mads Hermansen er uddannet lærer og skolepsykolog, var i mange år lektor ved Danmarks Lærerhøjskole og Danmarks Pædagogiske Universitet, blev siden professor ved Copenhagen Business School og er nu professor ved Nordic School of Public Health i Göteborg. Har bl.a. udgivet bøgerne "Læringens uivers" (2003) og "Om læring" (2005).

Peter Jarvis er teolog og sociolog og har gennem mange år været en central skikkelse i den internationale læringsforskning. Han er professor ved University of Surrey i England, tidligere gæsteprofessor ved DPU, redaktør af "International Journal of Lifelong Education", og blandt hans mange bøger skal her især fremhæves "Towards a Comprehensive Theory of Human Learning" (2006).

Knud Illeris er psykolog og professor emeritus i livslang læring ved DPU/AU samt pædagogisk rådgiver i konsulentfirmaet Simonsen & Illeris (www.simil.dk). Har udgivet talrige bøger om bl.a. projektarbejde og læring, senest "Læring" (2006), "Læringsteorier" (2007), "Ungdomsliv" (2009) og "Kompetence - hvad, hvorfor, hvordan? (2011).