Laboratorium for kritisk-demokratisk børnehavepædagogik

Afsluttende konferencen på 1 års forskning, udviklingsarbejde, aktionslæring og eksperimenterende nytænkning.

Onsdag 23. oktober 2013,  kl. 10:00 - 15:00

Sted

Lokale A220, Festsalen, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

Laboratorium for kritisk-demokratisk børnehavepædagogik har til formål at skabe en engagerende, alsidig hverdag som pædagogisk afsæt for børnenes demokratiske dannelse.  Konferencen er afslutningen på 1 års forskning, udviklingsarbejde, aktionslæring og eksperimenterende nytænkning.

Professor Stig Broström og videnskabelig assistent Anders Skriver Jensen har, sammen med pædagoger fra Rudersdal, Helsingør og Køge, forsøgt at videreudvikle demokrati som børnehavepædagogisk begreb.

Med afsæt i Dagtilbudslovens formålsformuleringer vedr. ”medbestemmelse, medansvar og forståelse for demokrati” samt at ”udvikle selvstændighed og evner til at indgå i forpligtende fællesskaber” ses børnehaven som et demokratisk mødested. Det forpligter både forskning og praksis på barneperspektivet, børns aktive deltagelse, og på at fremme alsidige og æstetiske miljøer med højt til loftet og plads til flere perspektiver.

På konferencen fremlægger forskere og praktikere resultater fra arbejdet i demokrati-laboratoriet.

Oplægsholdere:
Anders Skriver Jensen
Stig Broström

Alle er velkomne.

Tilmeld dig arrangementet her

Læs mere om projektet her: http://edu.au.dk/kritiskdemokratisk/