Konference: National (ud)dannelse under opbrud

Alle samfund er i dag præget af tiltagende etnisk kompleksitet. Hvilke udfordringer stiller dette skole- og uddannelsessystemerne overfor? Hvilke(n) kultur(er) og sprog skal stå centralt i skolernes curriculum og undervisning? Er tiden inde til, at forholdet mellem det ’nationale’ og det ´flerkulturelle’, og mellem det ’monosproglige’ og ’flersproglige’ bliver sat til genforhandling? Og hvordan kan det i så fald gøres, så det lever op til skolernes demokratiske opdrag?

onsdag 7. november 2012, kl. 09:00 - torsdag 8. november 2012, kl. 17:30

Sted

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, Festsalen (A220), 2400 København NV

På konferencen afdækker og diskuterer forskere, undervisere, og andre interesserede, hvordan man har grebet problemstillingerne an i forskellige lande og hvad kan vi lære af hinanden? Vi mødes med kolleger fra Sverige, Norge og Canada og udvikler komparative analyser og perspektiver. Konferencen strækker sig over to dage og vil være opdelt i fire sessioner.

• Konstruktion af erindringsfællesskaber: Empiriske undersøgelser fra Danmark og Sverige om historielærernes undervisning danner udgangspunkt for en diskussion om historiefagets (og andre kulturfags) erindringspolitiske roller i fremtiden.
  • Konstruktion af etnisk kompleksitet i uddannelse: En afdækning af hvorledes social kategorisering af etnisk kompleksitet bidrager til forskels- og ligebehandling.
  • Sprogbrug, politik og pædagogik: Om hvordan ord og begreber konstruerer sprogethed og pædagogik i et udannelsespolitisk spændingsfelt mellem det flerkulturelle og det monokulturelle.
  • Minoritetselever i sprogfagene: Med udgangspunkt i læreruddannelsen sættes fokus på, hvordan man fra engelsk- og danskfagets side ser på mødet mellem fagets indhold og skolens minoritetselever.

Torsdag den 7. november kl. 16.00–17.30 vil repræsentanter fra de nationale videncentre i Sverige og Norge præsentere deres centre og tegne aktuelle udviklingsperspektiver for sproglig og kulturel mangfoldighed i uddannelsessystemet i deres lande.

Pris og tilmelding

Link til tilmelding

Deltagergebyr for begge konferencedage: 1000 kr.
Deltagergebyr for begge konferencedage incl. middag den 7. november: 1200 kr.

Arrangører: Forskningsprojektet GLOBUS, ved Claus Haas, Christian Horst, Anne Holmen og Bergthóra Kristjánsdóttir.