Konference: Community resiliens og samhørighed. Projekt Paamiut Asasara i Grønland: Proces og Forskning

Projekt Paamiut Asasara afholder konference på Aarhus Universitet, Campus Emdrup. Paamiut Asasara er et projekt, der er bygget på lokale værdier og visioner, og som nu kan dokumentere gode resultater. Projektet er globalt set enestående ved at mobilisere et helt lokalsamfund og ved at være bygget på lokale værdier.

Mandag 8. oktober 2012,  kl. 11:00 - 16:00

Sted

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Festsalen (lokale A200), Tuborgvej 164m 2400 København NV

Paamiut Asasara er udviklet i og af lokalsamfundet og gennemført i og af dette lokalsamfund under ledelse af en lokalt funderet styregruppe. Projektet er ligeledes enestående globalt set ved at have opnået særdeles markante resultater på 5 år: et markant fald i kriminalitet og husspektakler, en markant øget social trivsel, en stor stigning i andel unge, der er i uddannelse, samt fald i arbejdsløshedstal og løsning af en række sociale problemer for familier og samfund.

Projektet har omfattet en fortløbende forskning, der er organiseret som deltagende aktionsforskning og som sådan er en fælles læringsproces i lokalsamfundet. Projektet er finansieret af BikubenFonden over en 5 årige periode og forskningen ledes af professor Peter Berliner, Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet.

Ved denne konference vil vi gerne fremlægge resultaterne af projektet samt fremlægge forskningen i dette. Vi ønsker dermed at åbne for en fælles refleksion over, hvordan dette projekt opnåede de enestående gode resultater og hvilken læring vi kan tage der af med hensyn til at opbygge resultatrige projekter – og indbygge forskning i disse.

Det er muligt at tilmelde sig konferencen i webshop fra den 11. september.

Tilmeld dig ved at klikke her: https://webshop.dpu.dk/Paamiut_Asasara

Projekt Paamiut Asasara

13 – 13:10: Velkomst

Kl. 13:10 – 13:35: Heidi Jeremiassen og Søren Lyberth: Oversigt over aktiviteter i Paamiut Asasara, herunder betydningen af forskningen

Kl. 13:35 – 13:50: KunnaK Lorentzen: Paamiut Asasara: Erhvervsudviklings-aktiviteter.

Kl. 13:50 – 14:10: Thomas Petersen: De unge og Paamiut Asasara.

Kl. 14:10 – 14:20: Najaaraq Røddik, leder af familiecentret Tilioq: Værdier og metoder i Tilioq – en fælles læringsproces.

Kl. 14:20 – 14:50: Kaffe, te og kage

Forskning i Paamiut Asasara

Kl. 14:50 – 15:10: Søren Lyberth: Billeder fra Paamiut Asasara.

Kl. 15:10 – 15:40: Peter Berliner: Forskning i Paamiut Asasara – metoder, aktiviteter og resultater.

Kl. 15:40 – 15:55: Spørgsmål og kommentarer fra salen.

Kl. 15:55 – 16:00: Afslutning